
Primer Informe sobre Canal Nou

MIS SUSTITUTOS VIRTUALES

Eduardo $ Zaplana

INFORMES VARIOS SOBRE CANAL NOU ELABORADOS POR EL SOCIAL COMUNISTA 
COMITÉ DE REDACCIÓN

INFORME NUMERO 1

Juny 1997

Un intent per rescatar una eina de llibertat i independència, 
de rigor i compromís: l ’Estatut de Redacció.

1. DECLARACIÓ INICIAL

La Redacció d ’Informatius de Canal 9 TVV no disfruta de l ’ambient de llibertat i autonomia 
creativa suficient que assegure el lliure ejercici professional. Així es podria resumir la tesi 
incial d ’aquest treball que pretenem demostrar en les ratlles que segueixen.

Les ratlles que segueixen són el fruit d ’un laboriós treball de seguiment i atenció als nostres 
programes informatius. Pretenem servir a la millora del producte que oferim als ciutadans. Per a 
nosaltres  el dret a la llibertat d ’expressió,  en aquest cas dels treballadors de Canal 9 TVV, és 
una divisa inexcusable però encara és més important el dret que tot ciutadà té, reconegut per la 
Constitució, a rebre una informació lliure i veraç.

Tot el que ací s ’inclou és una autocrítica  de la nostra faena. En aquests temps en què tan 
estrany és escoltar una anàlisi crítica del propi treball, nosaltres ens disposem a fer-la. Perquè 
per això estem. I ho fem des del total compromís amb el públic, la professió i l ’empresa i amb la 
modèstia dels que saben que no tenen la veritat absoluta per patrimoni.

o diu l ’Estatut de Redacció del qual ens hem dotat:  cal que directius i treballadors lligats al fet 
informatiu tinguen un diàleg fluid , com a garantia que es respectarà el dret del públic. I afegeix 
que, fruit del diàleg,  els periodistes, els treballadors, han de participar en la presa de 
decisions que després condicionen la seua tasca professional.

Aquesta és la veritable raó de ser de l ’informe, esdevindre una eina de diàleg. Diàleg de veritat 
que supere la fase de temerosa aplicació de l ’Estatut que hem viscut fins ara.

Quan, al final de 1996, veia la llum l ’Estatut Professional de la Redacció de RTVV tots ho 
celebràrem. N ’érem pioners. RTVV era la primera empresa pública que feia un pas que 
respresentava més que un gest. Era, així ho declaràrem totes les parts implicades, un compromís 
de llibertat i independència informativa, un aprofundiment en la democràcia.

Ara, sis mesos després, el primer  balanç és negatiu . Tenim Estatut però no hi ha una veritable 
voluntat d ’aplicar-lo. Els nostres directius ens han demostrat repetidament que l ’Estatut de la 
Redacció és per a ells més una molèstia que una altra cosa. I per això sempre que poden se’l 
boten  i quan no poden passar-lo per alt compleixen el tràmit reglamentari en qüestió sense que 

Página 1



Primer Informe sobre Canal Nou

res no puga fer-los reconsiderar decisions, pràctiques o comportaments que ja són fets 
consumats.

La tasca del Comité de Redacció de Canal 9 TVV durant els seus sis mesos d ’existència ha sigut 
una topada constant contra uns directius que mai no han considerat les nostres 
observacions, opinions i propostes.  Hem donat els nostres punts de vista sobre l ’organització 
del Departament d ’Informatius, sobre l ’estructura dels nostres noticiaris, sobre els criteris de 
selecció de notícies, sobre els casos de manipulació informativa, sobre els incompliments de 
diferents normatives legals en què podem estar incorrent. Hem parlat de casos generals i de 
situacions concretes. Hem tingut paciència i hem esperat satisfaccions que mai no han 
arribat . En els millors dels casos hem rebut per resposta final que teníem criteris diferents dels 
de les persones que manen i decideixen. I ja està.

És clar que tenim criteris diferents dels que defensen els nostres directius i per això 
l’Estatut consagra el diàleg . Si tots tinguérem el mateix criteri no hi hauria res a parlar, l ’Estatut 
seria innecessari.

El que cal és que es note que la nostra veu , la dels treballadors del Departament d ’Informatius, 
també es té en compte, també influeix. Si no, per a què vam aprovar l ’Estatut?  O la finalitat n ’era 
només propagandística?

El treball que ve a continuació cobreix quasi set mesos, des del novembre de 1996 al dia 17 de 
juny de 1997, data en què es tanca el seguiment ací reflectit. Pretenem que siga una exposició 
detallada de la nostra anàlisi, amb  criteris professionals,  del funcionament del Departament 
d’Informatius de Canal 9 TVV i dels productes que elaborem. En les dades i explicacions que 
recollim basem la necessitat d ’introduir canvis en la manera de fer les coses.

Res del que ací es diu no és nou però esperem que tot junt i ben ordenat faça més efecte.

2. LA NORMA: INCOMPLIR LES NORMES

Convé, primer de tot, recordar quines són les normes fonamentals que ens obliguen, 
quins són els principis que sempre haurien de presidir la nostra tasca professional i 
que, per tant, haurien d ’estar inevitablement presents en les productes que elabora 
el Departament d ’Informatius de Canal 9 TVV.

Ens podem limitar a tres textos:

LA CONSTITUCIÓ ESPANYOLA

"Es reconeix i protegeix el dret a comunicar o rebre lliurement informació veraç per 
qualsevol mitjà de difusió." (Art. 20.1.d).

LLEI DE CREACIÓ DE L ’ENTITAT PÚBLICA RTVV

"L’activitat dels mitjans de comunicació social de la Generalitat s ’inspirarà en els 
principis següents:

Promoció i protecció lingüística de la llengua pròpia de la Comunitat Valenciana.

Veracitat, imparcialitat i objectivitat en les informacions.

Separació entre informacions i opinions.

Protecció de la joventut i la infantesa.

Página 2



Primer Informe sobre Canal Nou

Respecte al pluralisme polític, cultural i lingüístic, religiós i social." (Art. 2.1.a-e).

ESTATUT PROFESSIONAL DE LA REDACCIÓ

"Els informatius de TVV i RAV són veraços, imparcials i objectius, defensors de la 
democràcia pluralista [ …] Dins d ’aquest marc, acolliran totes les tendències, excepte 
aquelles que propugnen la violència, la xenofòbia, el racisme o qualsevol altra 
actitud inconstitucional.

Per tal de garantir la promoció i protecció de la llengua pròpia de la Comunitat 
Valenciana, els programes elaborats pels serveis informatius de TVV i RAV 
s’emetran en valencià.

Els membres de la Redacció d ’Informatius de TVV i RAV rebutjaran qualsevol pressió 
de persones, partits polítics, grups econòmics, culturals, religiosos, socials o 
ideològics que tracten de posar la informació al servei dels seus interessos.

Cap membre de la Redacció de TVV i RAV no podrà esbiaixar o distorsionar 
informació per a afavorir amb açò, directament o indirectament, els seus interessos 
personals, ideològics, o de qualsevol altre tipus, o de persones relacionades amb 
ell." (Art.4.1-2-3-6.a).

Els incompliments, tant de la normativa vigent com de la deontologia professional, 
que aquest Comité de Redacció detecta en els programes informatius de Canal 9 
són variats i fruit d ’una decissió prèvia:  no volem oferir als nostres espectadors 
una visió real del que passa al nostre voltant . Per tant, la conclusió no pot ser una 
altra que els nostres informatius estan pensats per a desinformar. Es busca una 
imatge de Comunitat Valenciana feliç, on les coses van bé i on no hi ha conflictes 
socials ni problemàtiques obertes. Els únics problemes vénen, en forma de casos 
extrems, per la part dels accidents i les morts violentes.

En els capítols que segueixen procurarem concretar els incompliments més 
importants que hem detectat .

3. INFORMATIUS AMB FORMAT DE MAGAZINS

El format de les dos edicions de Notícies 9  (som l ’única televisió autonòmica que no 
disposa d ’informatius matinals ni de mitjanit) està al servei de la voluntat 
desinformadora  que presideix el nostre treball. Els clàssics noticiaris s ’han 
convertit en grans magazins  on es barreja tot tipus de notícies amb una fórmula 
linial d ’entradeta-vídeo-entradeta-vídeo …, que dificulta la ja  difícil contextualització  
de l ’allau de dades que per a un telespectador mitjà és un informatiu de televisió.

Som, de les sis televisions autonòmiques espanyoles, la que té els informatius més 
llargs, sense unitats independents que puguen ajudar el telespectador a digerir i 
diferenciar el caràcter de les notícies, i l ’única que dins el noticiari porta una revista 
de crònica rosa i un macroinformatiu futbolístic.

Encara que aquesta memòria no siga el lloc adient per a oferir un format alternatiu 
per als informatius, cal recordar que en les diferents reunions que hem tingut amb 
els responsables del Departament sempre hem advocat per noticiaris més 
específics, fraccionats i homogenis . Sempre hem defensat que qui busque 
informació comarcal ha de saber on trobar-la i a quina hora i el mateix criteri val per 
a qui està interessat per la informació més general o pels temes rosa,  o pels temes 
agraris, o la informació de l ’oratge, etc.

Página 3



Primer Informe sobre Canal Nou

Per temes, avui per avui, la nostra predilecció són els successos i el futbol , 
adobats amb festes i frivolitats  i un heterogeni apartat de societat en què 
predominen obres, infraestructures i sanitat. La presència dels temes polítics és molt 
reduïda: pràcticament absent en l ’àmbit de la Comunitat Valenciana i molt atenta a 
les qüestions lligades al terrorisme en l ’àmbit espanyol.

Revisem l ’anàlisi que hem fet de diferents setmanes dels nostres informatius. Són 
setmanes escollides a l ’atzar que, en conjunt, no deixen lloc a dubte sobre quins són 
els criteris temàtics de selecció de notícies.

Página 4



Primer Informe sobre Canal Nou

Página 5



Primer Informe sobre Canal Nou

Página 6



Primer Informe sobre Canal Nou

Página 7



Primer Informe sobre Canal Nou

Com es pot veure, la suma de successos, futbol, frivolitats i festes arriba, en 
algunes setmanes, a representar el 62% del total de notícies  oferides i en cap 
cas no baixa del 49%. Pensen que en un informatiu de TVE, Tele 5, Antena 3 o TV3 
aquest percentatge en cap cas no supera el 30%.  A més, si en lloc de calcular  pel 
nombre de notícies férem el càlcul per temps veuríem que els percentatges encara 
augmenten, atés que, habitualment, la durada dels temes als quals ens referim és 
considerablement major que la de la resta d ’informacions.

En qualsevol cas, queda clar que els dos informatius participen d ’idèntica filosofia 
quant a la selecció de continguts.

Els temes absents de les nostres escaletes són diferents i variats i els anirem 
revisant i analitzant al llarg de diferents capítols d ’aquesta memòria. De tota manera, 
volem cridar l ’atenció sobre l’absència pràcticament absoluta del temes culturals , 
entenent per cultura alguna cosa més que el folklore i les tradicions lligades a festes 
o celebracions religioses. No parlem ni de teatre, ni de pintura, ni de llibres, ni dels 
debats que pot generar el món intel.lectual, ni de tantes altres coses. Tenim, això sí, 
l’atreviment, com hem vist en més d ’una ocasió, de presentar la crònica diària de 
curiositats i frivolitats Panorama  definint-la com: "la nostra revista cultural 
d’actualitat".

No ha d ’estranyar que els professionals de la casa contemplem els nostres 
informatius des del sentiment de qui no sent com a propi el producte final que 
s’aconsegueix . No n ’estem orgullosos. Desmoralitza veure com els Notícies 9  
s’acosten a un model de televisió local i s ’allunyen de ser una televisió integral, de 
referència.

En les últimes setmanes, Canal 9 ha sigut l ’única cadena de televisió de tot 
Espanya que no ha enviat equips a les eleccions franceses, o a les eleccions 
angleses, o a la cimera comunitària d ’Holanda . Sabem que això es pot cobrir per 

Página 8



Primer Informe sobre Canal Nou

mitjà de teletips però sabem també que no és el mateix, que la figura de l ’enviat 
especial és fonamental. La màxima seria procurar que els ciutadans valencians no 
necessitaren, si així ho desitjaren, cap altra cadena per a estar perfectament 
informats i això no està complint-se. L’atenció als grans temes estatals i 
internacionals és cada volta menor .

Sabem el que costen aquests viatges i, sense entrar en més comparacions, és clar 
que no estem davant d ’un problema de pressupost sinó d ’una decisió que deixa clar 
quin és el nostre model d ’informatius.

No s ’hi val tampoc a dir que les nostres audiències són bones i que això explica el 
model escollit. Qui defense això per a justificar-se no està dient la veritat.

La mitjana d ’audiència durant el primer semestre de 1997 de Notícies 9,  1a 
edició, l ’únic informatiu que podríem considerar competitiu, està al voltant del 
23%. Aquesta xifra ens porta a superar habitualment els informatius del migdia 
de TVE però no els de Tele 5 ni d ’Antena 3. Però encara hi ha una dada més, TV3 
en el seu àmbit autonòmic, ens supera en 10 punts.

Pel que fa al Notícies 9,  2a edició, la mitjana del semestre està al voltant del 
14%, molt per davall de les altres cadenes que es poden veure a la Comunitat 
Valenciana i, per comparar-ho amb un altra autonòmica, al voltant de 12 punts 
menys que TV3.

Que ningú no faça la lectura que posem l ’audiència com a justificació universal del 
treball que es fa en una cadena de televisió, en absolut. No diem de cap manera que 
siga perquè les audiències ens situen per davall dels nostres competidors que 
hàgem de canviar els informatius. Fins i tot si les xifres d ’audiència foren el doble 
de les actuals diríem el mateix: cal canviar el model. Professionalitzar i 
racionalitzar els nostres informatius sempre serà una bona recepta.

4. DE POLÍTICA, NI PARLAR-NE

Cal tenir en compte que en els gràfics i percentatges mostrats en el capítol anterior 
l’apartat "política" es nodreix sobretot de temes d ’àmbit estatal i internacional, 
considerant, això sí, com a temes polítics des de tot el relacionat amb el terrorisme 
basc a les guerres a Àfrica.

Diem açò perquè resulta sorprenent, en un primer moment, i escandalós, quan es 
pensa reposadament, la pràctica inexistència de notícies polítiques referides a la 
Comunitat Valenciana.

En el quadre que oferim a continuació, referit a les mateixes setmanes que adés hem 
analitzat per temes, es pot veure la presència de la informació política de la 
Comunitat Valenciana en els Notícies 9 . Cal pensar que incloem ací tant informació 
sobre partits polítics, com de les Corts Valencianes, els ajuntaments, les diputacions, 
etc.

������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������
����
����

����
����
�������������������������������������
�������������������������������������
����
����

�
�Total temes
�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�
�

���
���Total Política Comunitat
�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
���
���

���
���Percentatge������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������
����
����

����
����18-22 novembre 1996

�������������������������������������
�������������������������������������
�������������������������������������
����
����

�
�

�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�
�

���
���

�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
���
���

���
���������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������

����
����

����
����

NOTÍCIES 9 1a EDICIÓ

�������������������������������������
�������������������������������������
�������������������������������������

����
����

�
�

206

�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������

�
�

���
���2

�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
�����������������������������������������������

���
���

���
���

(0.9%)������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

����
����
����

NOTÍCIES 9 2a EDICIÓ
�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�

100
�������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������

�
�
�

���
���
���

1
�����������������������������������������������

�����������������������������������������������

���
���
���

���
���
���

(1.0%)
����������������������������������������������������������������������������������������
����

����
����24-28 febrer 1997
�����������������������������������������
����

�
�
��������������������������������������������������������������������������������
�

���
���
��������������������������������������������������
���

���
���

Página 9



Primer Informe sobre Canal Nou�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������
������������������������������������������������������������������������������������
����
����

����
����NOTÍCIES 9 1a EDICIÓ

�������������������������������������
�������������������������������������
�������������������������������������
����
����

�
�162

�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�
�

���
���7

�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
���
���

���
���(4.3%)������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

����
����
����

NOTICÍES 9 2a EDICIÓ
�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�

132
�������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������

�
�
�

���
���
���

3
�����������������������������������������������

�����������������������������������������������

���
���
���

���
���
���

(2.2%)
������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

����
����
����

3-7 març 1997
�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�

�������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������

�
�
�

���
���
���

�����������������������������������������������

�����������������������������������������������

���
���
���

���
���
���������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������
����
����

����
����NOTÍCIES 9 1a EDICIÓ
�������������������������������������
�������������������������������������
����
����

�
�144
�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�
�

���
���7
�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
���
���

���
���(4.8%)������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

����
����
����NOTÍCIES 9 2a EDICIÓ

�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�97

�������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������

�
�
�

���
���
���7

�����������������������������������������������

�����������������������������������������������

���
���
���

���
���
���(7.2%)������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

����
����
����28 abril-4 maig 1997

�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�

�������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������

�
�
�

���
���
���

�����������������������������������������������

�����������������������������������������������

���
���
���

���
���
���������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������
����
����

����
����NOTÍCIES 9 1a EDICIÓ
�������������������������������������
�������������������������������������
����
����

�
�267
�������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������
�
�

���
���2
�����������������������������������������������
�����������������������������������������������
���
���

���
���(0.7%)������������������������������������������������������������������������������������

������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

����
����
����NOTÍCIES 9 2a EDICIÓ

�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�168

�������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������

�
�
�

���
���
���2

�����������������������������������������������

�����������������������������������������������

���
���
���

���
���
���(1.1%)

Les nostres observacions a aquest rebuig de la informació política referida a la 
Comunitat Valenciana sempre se ’ns contesten amb apel·lacions a quan Canal 9 
tenia altres directius que pretenien acontentar els diferents grups polítics sent 
generosos amb la seua presència en pantalla. Els actuals directius exposen el model 
d’ara com una prova de la no manipulació partidista de la informació. Però això 
tampoc no és cert.

A banda d ’altres consideracions que farem al llarg d ’aquesta memòria, no és cert 
perquè, en primer lloc, molta informació política que té com a protagonista el Govern 
de la Generalitat s ’emmascara en temes pretesament institucionals i, en segon lloc, 
encara que, en xifres absolutes, els actuals governants autonòmics isquen menys, 
en proporció ho fan més. Mirem, si no, aquests gràfics.

Aquestes són les xifres:

ANY 95: Lerma 148 aparicions/ Zaplana,49/ Taberner, 13/ Villalba,12.

Página 10



Primer Informe sobre Canal Nou

ANY 97: Lerma(1), 12/ Zaplana, 71/ Taberner, 3/ Villalba (2), 6.

(1) En la columna corresponent a l ’any 97 hem sumat també les aparicions del 
portaveu parlamentari del PSPV-PSOE, ANTONIO MORENO (una aparició).

(2)En la columna corresponent a l ’any 97 el referent de l ’estudi són les aparicions 
del portaveu parlamentari d ’UV, FERMÍN ARTAGOITIA.

Les xifres desemmascaren la teoria que la reducció de la política autonòmica en l ’ 
informatiu assegura una presència més equilibrada dels líders polítics. És veritat que 
Eduardo Zaplana, president de la Generalitat, ix menys ara del que eixia Joan Lerma 
quan era el cap de l ’executiu valencià però la desproporció és molt major. 
Proporcionalment, i en comparació amb la resta de polítics, portaveus 
parlamentaris d ’altres grups que no siguen el PP, Zaplana apareix molt més que 
Lerma, quan aquest era president . I ja és dir.

L’explicació és senzilla, els comptes no deixen lloc a dubte. Si mirem amb atenció 
l’anterior gràfic arribarem a les següents conclusions:

AMB EL GOVERN DEL PSOE

Per cada eixida d ’E. ZAPLANA el president J. LERMA eixia  3  voltes.

Per cada eixida d ’A.TABERNER el president J. LERMA eixia 11  voltes.

Per cada eixida d ’H. VILLALBA el president J. LERMA eixia 12  voltes.

ARA, AMB EL GOVERN DEL PP

Per cada eixida de J. LERMA (3) el president E. ZAPLANA ix  5  voltes.

Per cada eixida d ’A. TABERNER el president E. ZAPLANA ix 24 voltes.

Per cada eixida de F. ARTAGOITIA (4) el president E. ZAPLANA ix 12  voltes.

(3) Hem considerat també les aparicions d ’ANTONIO MORENO, portaveu 
parlamentari del PSPV-PSOE, una, sumada a les dotze aparicions de JOAN LERMA 
que, deslligat de la política institucional valenciana, ocupa plaça de senador.

(4) Hem considerat només les aparicions del portaveu parlamentari d ’UV, FERMÍN 
ARTAGOITIA, atés que HÈCTOR VILLALBA, que en aquest primer trimestre de 1997 
ha tingut dotze aparicions, ocupa un càrrec institucional.

Aquestes dades referides als principals dirigents polítics de la Comunitat Valenciana 
es repeteixen si parlem a escala estatal. Mirem, si no, la presència dels líders dels 
dos grans partits espanyols. Prenem com referència els mateixos períodes d ’abans, 
és a dir, primer trimestre de 1995 i primer trimestre de 1997. Són períodes bastant 
representatius ja que del 95 al 97, Felipe González i José María Aznar han invertit 
els seus papers.

Página 11



Primer Informe sobre Canal Nou

1r trimestre de 1995: GONZÁLEZ 120 aparicions -AZNAR 80 aparicions.

1r trimestre de 1997: GONZÁLEZ 13 aparicions-AZNAR 46 aparicions.

Com es veu l ’anàlisi és semblant a l ’anterior: quan Felipe González era president del 
Govern eixia en els nostres informatius un 50% més de vegades que el cap de 
l’Oposició, José María Aznar; en canvi  ara les aparicions d ’Aznar representen un 
353% respecte les de González .

Valga tot això per a arraconar la teoria que amb la reducció dels temes polítics, el 
tractament d ’aquestes qüestions és més equilibrat, més imparcial o es respecta més 
la presència dels diferents grups.

Per a nosaltres, l ’oblit de la política, com si fóra un apartat maleït, és triplement 
negatiu. Negatiu des del punt de vist de compliment legal quan deixem d ’observar 
la nostra Llei de Creació  que consagra el respecte al pluralisme polític; negatiu des 
d’un punt de vista global perquè es transmet als ciutadans una imatge fosca, 
insuficient i distorsionada de l ’activitat política , i negativa des del punt de vista 
deontològic o ètic perquè nosaltres, com a treballadors del Departament 
d’Informatius, renunciem a tractar els temes polítics amb criteris professionals , 
traint el nostre deure d ’informar a l ’espectador de tot allò que passa i que creiem 
important per a ell.

No hi ha notícies polítiques, com si no ens afectaren a tots. No hi ha debat polític, 
com si els ciutadans no hagueren de saber el que parlen i discuteixen els seus 
representants.

La renúncia de Canal 9 a parlar de política és tan manifesta que  en tota la Redacció 
dels nostres Informatius no hi ha una sola persona especialitzada en el 
seguiment dels temes polítics . Ningú no està en el dia a dia dels partits, ni dels 
ajuntaments, ni de les diputacions, ni tan sols de les Corts. Només disposem dels 
avisos que ens arriben dels dos redactors de l ’espai Corts Valencianes  (la crònica 
matinera de l ’activitat autonòmica parlamentària que s ’emet els diumenges a les 8 ’30 
del matí) que quan hi ha alguna cosa que consideren important ens ho fan saber.

UNA PROPOSTA ALS POLÍTICS:

Encara que aquesta memòria no vaja dirigida als polítics, creiem que no podem 
deixar passar la referència a informació i política que hem fet en aquest capítol 
sense apuntar una proposta : que mai més el cobriment informatiu de les 

Página 12



Primer Informe sobre Canal Nou

campanyes electorals siga fruit d ’un repartiment entre els partits que formen el 
Consell d ’Administració . El Comité de Redacció de Canal 9 TVV considera que 
aquest repartiment suposa el "pecat original" de la politització dels informatius. Si 
deixem que els polítics manen en els nostres noticiaris abans de les eleccions per 
què ho hauria de deixar de fer després el que guanya els comicis?

Ara que no hi ha eleccions a la vista, creiem que seria bo que aquest Comité de 
Redacció es reunira amb els diferents partits polítics que estan en el Consell 
d’Administració de RTVV per a tractar aquesta qüestió. De la discussió poden eixir 
receptes interessants. De moment, nosaltres apuntem una proposta: deixem en 
mans dels professionals de la casa el cobriment de la campanya i que una 
comissió formada pel Consell d ’Administració, la Direcció d ’Informatius i el 
Comité de Redacció en faça un seguiment diari per a assegurar que cap grup no 
n’ix perjudicat i que no es manipula la informació.

5. LA SELECCIÓ DE TEMES. ABUSOS I ABSÈNCIES

Els informatius de Canal 9 TVV aposten decididament per la superficialitat , per 
l’anècdota . Ja ho hem vist des d ’un punt de vista global però si ens acostem a la 
realitat concreta encara és més clar.

Quan, a la primeria de novembre, es va estrenar la llançadora que permetia la 
realització habitual d ’una connexió en directe en cada informatiu, aquestes van ser 
les cinc primeres notícies escollides:

D’AÇÒ FEM DIRECTES:

El primer . Entrevista al conseller d ’Indústria, Diego Such, perquè la Generalitat ja 
està donant les ajudes per les pluges del setembre a la Safor i la Ribera.

El segon. Inaguració d ’un festival flamenc al Palau de la Música de València.

El tercer . Setmana de la Salut Prostàtica a l ’Hospital La Fe de València.

El quart . Prèvia del partit de futbol de la segona eliminatòria de la Copa del Rei entre 
el Llevant i l ’Hèrcules.

El quint . Fira del Cavall al recinte firal de València.

I a l ’endemà, quan s ’havia decidit portar el directe a l ’Estació del Nord de València 
perquè arribaven els brigadistes internacionals, que van estar per tot Espanya, el 
coordinador d ’Informatius va rectificar la decisió de l ’equip d ’Edició i va fer anar la 
llançadora a Benidorm on estaven fent-se unes jornades de turisme.

I encara més:

El dia que el president de la Generalitat, Eduardo Zaplana, feia una roda de premsa 
per a anunciar canvis en el seu Govern, els únics que ha fet fins ara, el nostre 
"directe" va ser en una fira de l ’embotit que, per cert, quan va arribar la periodista ja 
havia acabat.

Com tot el món sap, la primera notícia d ’un informatiu és, sempre, la considerada 
més important o que més pot interessar l ’espectador, segons els criteris dels 
responsables de l ’espai. Convé recordar això per a poder entendre quins són els 
models informatius que imperen en Canal 9 TVV a la vista de les dos predilecccions 

Página 13



Primer Informe sobre Canal Nou

que tenim per a obrir els noticiaris: els assumptes superficials que mai no poden ser 
el més important que es té a contar i els successos, siguen de les dimensions que 
siguen. A continuació exposem diferents exemples de temes amb què hem obert 
els nostres Notícies 9  (entre cometes va la transcripció textual de les 
presentacions):

Tipus A: Notícies que no són notícia.

1-11-96. 1a edició . "U de novembre dia de Tots Sants . Els cementeris, com cada 
any, plens".

6-11-96. 1a edició . "Conéixer les malalties és el millor camí per a previndre els seus 
efectes. L ’Hospital La Fe de València és hui el centre de la Setmana de la Pròstata ".

6-11-96. 2a edició . "Mai Espanya no havia tingut una taxa de natalitat tan baixa 
com la que hi ha actualment i mai tampoc no hi havia hagut tantes facilitats mèdiques 
per a superar els problemes de maternitat com hi ha hui".

10-12-96. 1a edició . "Dos persones estan en parador desconegut  a la província 
de Castelló".

20-12-96. 1a edició . (Divendres). " La sort està llançada . Diumenge que ve, les 
il·lusions dels que juguen a la Loteria de Nadal estaran posades en el Saló de 
l’Organisme de Loteries i Apostes de l ’Estat, a Madrid".

7-1-97. 1a edició . "El primer dia de les rebaixes  és el dia que molts aprofiten per a 
comprar a preus baixos els articles de la temporada".

4-2-97. 1a edició . "El medi ambient també es pot protegir a casa. 400 dones de tot 
Espanya  així ho han entés i durant 3 dies estudien a València formes de cuidar la 
natura. L ’associació d ’ames de casa Tyrius …".

6-3-97. 2a edició . "D’ací a hora i mitja començarà a València la gala d ’entrega 
dels Premis Nova. En l ’edició d ’enguany seran protagonistes, a més dels empresaris 
valencians, distintes estrelles de la moda, la cançó i l ’espectacle. Entre totes destaca 
la model Claudia Schiffer". Aquell dia es va conéixer que un jurat de Sant Sebastià 
havia absolt un jove, vinculat a Herri Batasuna, que havia mort dos policies 
autonòmics. El tema va generar multitud de reaccions judicials, socials i polítiques 
però nosaltres vam destacar abans la gala dels Premis Nova que estava a punt de 
començar.

7-3-97. 1a edició . "En el nostre espai Panorama els oferirem una entrevista 
exclusiva feta anit a la top model Claudia Schiffer  que estava a València participant 
en la gala dels Premis Nova".

6-5-97. 2a edició . "Dia de la solidaritat amb la lluita contra el càncer ". (La 
tradicional col·lecta del càncer).

10-5-97. 1a edició . (Restaven sis jornades per a acabar la Lliga de futbol) " Queden 
poques hores perquè comence el Barça-Madrid  que pot decidir la lliga de futbol". 
És aclaridor assenyalar que aquest dia i a aquesta hora TV3 va obrir pel Congrés 
del PSUC; TVE i Tele 5, per les reaccions a la destitució del Fiscal General de l ’Estat, 
i Antena 3 va començar amb unes declaracions de Felipe González sobre Álvarez 
Cascos.

Página 14



Primer Informe sobre Canal Nou

Tipus B: Successos menors o molt locals.

20-11-96. 1a edició . "Paorós incendi  a Paterna. Les flames s ’han apoderat hui del 
magatzem d ’una empresa química a Paterna. L ’incendi no ha provocat víctimes i ha 
posat en alerta els parcs de bombers de l ’Horta de València". Es van cremar 200 
metres quadrats de nau industrial i van apagar el foc entre 15 bombers.

16-12-96. 1a edició . "Els termes de Bunyol i Nules han sigut esta vegada els 
escenaris. La carretera s ’ha tornat a cobrar dos vides durant el passat cap de 
setmana".

29-12-96. 1a edició . "Fa uns instants s ’ha produït un greu accident de trànsit a la 
N-340, prop de Peníscola, on han resultat mortes tres persones".

9-1-97. 1a edició . "Un desconegut va atemorir ahir Benicarló. Un individu va 
assassinar una dona  i va ferir dos homes més, en el que sembla una venjança".

30-1-97. 1a edició . "Nacho ja no jugarà més al futbol . L ’autocar que transportava 
l’equip de l ’Utiel va patir ahir un accident i va acabar amb la vida de Nacho que 
s’havia assentat al costat del conductor".

12-3-97. 2a edició . "Centenars de taxistes de tota la Comunitat Valenciana i veïns 
de l ’Alfàs del Pi han assistit esta vesprada al soterrament de Rafael Bernal, el 
taxista de 25 anys assassinat la vesprada d ’ahir".

La massiva presència de "successos" en les primeres pàgines dels nostres 
informatius és habitual. Hem contat 52 edicions del Notícies 9  en què com a mínim 
les cinc primeres informacions són de "successos".

I queden per a acabar dos casos especialment destacats:

9-4-97. 1a edició . Les 8 primeres notícies eren "crònica de successos".  
Aquestes:

1a. Dos encaputxats armats apallissen un veí de Vila-real, furten un cotxe i disparen 
contra una furgoneta.

2a. Fiscal demana 96 anys de presó per a onze persones que l ’any 93 van 
protagonitzar un tiroteig al barri del Cabanyal de València.

3a. Un xiquet atropellat ahir per un tramvia a València evoluciona favorablement .

4a. Contradiccions al voltant de les suposades fotos d ’Antonio Anglés publicades pel 
diari YA.

5ena. Dos germans i la núvia d ’un d ’ells jutjats a València acusats de traficar per 
correu amb dos quilos de cocaïna.

6ena. A València s ’ha denunciat l ’existència d ’aigua de Lanjarón amb fongs.

7ena. Vint ferits a causa de la caiguda d ’un balcó enmig d ’una processó a Sant 
Vicent del Raspeig.

8ena. Vacunació massiva a Torrevieja pels 4 casos de meningitis detectats a la 
població.

Página 15



Primer Informe sobre Canal Nou

I torna a passar:

19-5-97 . De nou, les 8 primeres notícies, successos:

1a. Es reprén el juí del cas Alcàsser . Novetats de la jornada.

2a. La mare d ’Antonio Anglés reconeix que objectes apareguts amb els cadàvers són 
del seu fill.

3a. La meitat de la família Anglés ha anat a declarar a l ’Audiència.

4a. Juí contra Juan José Martínez, el Rubio , a Castelló, per haver-se fugat de la 
presó.

5ena. Jove magribí mort a Vila-real atropellat pel tren.

6ena. Juí contra directius de Banesto a Albatera per haver estafat 1.000 milions de 
pessetes.

7ena. Un veí de Dénia, pilot d ’avioneta, mort a Barcelona mentre treballava en 
l’extinció d ’un incendi.

8ena. Tres persones mortes en accidents de trànsit a la Comunitat Valenciana 
durant este cap de setmana.

No volem incloure en aquests exemples cap referència més als dies en què s ’ha 
informat del juí del cas Alcàsser  atesa l ’excepcionalitat pel que fa al cobriment 
informatiu d ’aquest fet. Si els haguérem inclosos, les xifres serien encara més 
espectaculars. El que sí que val la pena dir ací és que aquest Comité de Redacció 
considera un excés l ’atenció prestada per aquest Departament al juí del cas 
Alcàsser . No ens estranya que dins de la irreflexió amb què Canal 9 s ’ha sumat al 
muntatge d ’un juí paral·lel, nosaltres també hàgem caigut en l ’excés informatiu que 
es tradueix no a cobrir a bastament un fet sinó a barrejar informació i opinió  i a 
estirar i estirar els temes portant-los al sensacionalisme si és necessari.

Val la pena, també, fer un recorregut pel que no donem, pel que es queda fora de 
les nostres escaletes. No farem més comentaris ja que tot el que ací expliquem cal 
lligar-ho al pròxim capítol en què ens ocuparem dels casos de manipulació i censura 
informativa. Temes, qüestions, notícies, informacions que mereixen un ampli 
seguiment en ràdios, diaris i, fins i tot, en altres cadenes de televisió però que per a 
Canal 9 TVV no existeixen. I no estem parlant de coses menors que poden entrar o 
no en un noticiari en funció del criteri concret del seu responsable, parlem de 
notícies de portada en els diaris o de titulars en ràdios.

La televisió pública autonòmica de la Comunitat Valenciana no ha informat els seus 
ciutadans de:

La família de l ’alcaldessa de Sacanyet , del Partit Popular, és propietària 
de prop de 200 finques a les comarques dels Serrans i Alt Palància 
sense que molts dels antics propietaris arribaren a saber-ho.

El president del grup parlamentari socialista de les Corts, Antonio 
García Miralles, anuncia als diputats del seu grup que abandonarà en 
breu el Parlament autonòmic.

Página 16



Primer Informe sobre Canal Nou

Un periodista radiofònic, Julio Insa, anuncia, i després se ’n desdiu, que 
el president del València CF, Paco Roig, ha fet fitxatges amb diners 
negres.

Els rectors de les universitats espanyoles demanen canvis 
reglamentaris que eviten conflictes com el generat per la creació de la 
Universitat d ’Elx.

Final d ’abril. Joan Romero decideix disputar a Joan Lerma la secretaria 
general del PSPV i comencen les lluites per a aconseguir suport.

La Conselleria de Sanitat continuarà, dins el seu pla de xoc contra les 
llistes d ’espera, desviant malalts a la clínica Mare Nostrum d ’Alacant on 
va morir una xiqueta després de ser operada d ’amigdalitis i on s ’han 
detectat presumptes irregularitats.

L’arquebisbe de València destitueix, per plagi, l ’autor de les seues 
cartes pastorals.

El president d ’Unió Democràtica de Catalunya, Josep Antoni Duran i 
Lleida, diu que estan disposats a trencar el pacte amb el PP a Madrid si 
els populars ataquen la unitat de la llengua catalana.

El president de la Generalitat, Eduardo Zaplana, s ’enfronta a una 
querella per haver desobeït, quan era alcalde de Benidorm, un acte del 
Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana que ordenava 
que es tancara una discoteca.

El claustre de la Universitat de València aprova,després de dos anys, la 
reforma del funcionament de l ’entitat.

La Conselleria d ’Educació interroga un grup de professors de l ’Institut 
d’Ensenyament Secundari de Xest per un incident que es va produir fa 
un mes quan un grup d ’estudiants va escridassar el president de la 
Generalitat, Eduardo Zaplana. (De la xiulada, al seu dia, nosaltres 
tampoc no en vam dir res.)

Ferran Romero reelegit rector de la Universitat Jaume I de Castelló amb 
el 88 per cent dels vots del claustre.

La manca de llits col·lapsa l ’Hospital d ’Elx. Una vintena de pacients 
ingressats en els passadissos.

Milers de persones omplin la Plaça de Bous de València en un 
homenatge a Joan Fuster.

El vicepresident de la societat pública promotora del Parc Temàtic de 
Benidorm, Eliseo Quintanilla, és propietari de molts terrenys de l ’entorn 
on s ’ha de fer la instal·lació recreativa que ja han triplicat, com a mínim, 
el seu valor.

El president de la Generalitat, Eduardo Zaplana, es reuneix amb Antoni 
Ferrando, director de l ’Institut Interuniversitari de Filologia, i amb Xavier 
Casp, president de l ’Acadèmia de Cultura Valenciana, per a acostar 
postures sobre la llengua.

Página 17



Primer Informe sobre Canal Nou

Centenars de persones es manifesten a l ’autopista A-7 per a exigir al 
president de la Generalitat, Eduardo Zaplana, que no es prorrogue la 
concessió de l ’autopista A-7.

Segons un informe de la Fundació de Caixes d ’Estalvis Confederades, 
el Producte Interior Brut de la Comunitat Valenciana va créixer per 
davall de la mitjana espanyola durant 1996.

El president de la Generalitat, Eduardo Zaplana, es reuneix amb el 
president de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol, per a parlar de la 
polèmica al voltant de la unitat de la llengua.

Dimiteix el portaveu de la Mesa del Congrés dels Diputats, Josep López 
de Lerma, de CiU, per desavinences amb una diputada del PP. Passats 
uns dies, després d ’una reunió amb el president del Congrés, Federico 
Trillo, reconsidera la decisió.

El Consell retalla diferents programes sanitaris i socials, en total 620 
milions de pessetes, per a finançar el València CF, Hèrcules CF i Llevant 
UE, i per a ampliar el pressupost de publicitat de l ’Oficina del Portaveu 
del Govern.

El president Zaplana es compromet a retornar al pressupost de Sanitat 
els més de 400 milions de pessetes que el Consell va traure d ’aquesta 
partida per a donar-los al València CF, Hèrcules CF i Llevant UE.

Hèctor Villalba acusa el PP de fer maniobres per a trencar el pacte de 
Govern a la Generalitat. Altres líders d ’UV arriben a acusar el Consell 
de "chapucero".

Eduardo Zaplana avisa a UV que les crítiques que estan fent al PP són 
incompatibles amb l ’estabilitat del Govern.

Tones i tones de residus hospitalaris infecciosos es guarden sense cap 
tractament en un abocador de Sagunt.

Entrega dels Premis Turia. Es reuneixen a València destacades 
personalitats de tot Espanya de diferents camps (política, cine, televisió, 
teatre …) per a participar en una nova edició dels tradicionals Premis de 
la Cartelera Turia . Entre els premiats estaven el programa cultural de 
Canal 9 Colp d ’ull  i la presentadora del programa musical de Canal 9 
Canta, canta , María Abradelo.

Aquesta última absència és especialment sorprenent ja que la Direcció de TVV, i 
igualment la del Departament d ’Informatius, sempre han mostrat un gran interés per 
recollir les notícies de premis obtinguts per Canal 9, cosa que no s ’ha complit amb 
els Premis Turia.

L’OBSESSIÓ PER L ’AUTOBOMBO .

I si fins ara hem parlat d ’absències, ara toca referir-nos a una presència que 
considerem abusiva: l’autopropaganda.

Els nostres Notícies 9  es dediquen sovint a fer abundant propaganda de la 
programació de Canal 9, i converteixen l ’informatiu en un bloc publicitari per a lloar 
els èxits d ’audiència de l ’actual direcció de la cadena.

Página 18



Primer Informe sobre Canal Nou

Les notícies a què ens referim no respecten el mínim rigor informatiu i degraden 
absolutament la nostra credibilitat . La primera cosa a destacar és que només 
parlem de les dades d ’audiència quan són bones. No és que fem balanços mensuals 
o setmanals del seguiment dels nostres programes, no. Es destaquen dies concrets 
en què s ’ha obtingut una bona audiència i prou.

Revisem els seguents exemples:

El dia 31 de desembre vam obtindre un 31 ’8 per cent d ’audiència i a 
l’endemà vam fer una notícia sobre el fet, revisada pel mateix 
Coordinador d ’Informatius, en què es deia textualment que: "… Canal 9 
no podia acabar l ’any de millor manera […] El nou format de Canta, 
canta  va demostrar que els valencians estan encantats amb la 
simpatia i la desimboltura de la presentadora María Abradelo  […] 
Les dos edicions de Notícies 9  van obtindre un resultat 
espectacular".

Dins dels noticiaris s ’inclouen en ocasions anuncis de nous programes 
o retransmissions en termes puraments publicitaris. Així, l ’11 de gener, 
a propòsit, de la telenovel·la A flor de pell  déiem que  "… hi haurà amor, 
passió, ambició, rancor, traïcions, en definitiva tots els bons 
ingredients d ’una gran telenovel·la" , i de Babalà  que  "… no faltaran 
jocs, regals, màgia, actuacions en directe, balls, cançons i els 
millors dibuixos animats dels Pitufos  i Casper ". En la mateixa línia, el 
13 de març s ’anunciava per a aquella nit l ’estrena del programa 
Tómbola  i, després de destacar les seues excel·lències, s ’acabava dient 
que  "… tot això i molt més ací en Canal 9 a les 10 de la nit" .

Fins i tot s ’arriba a elaborar un vídeo amb els èxits d ’audiència del 
primer any de gestió del Director de Canal 9 parlant d ’un "… augment 
espectacular de l ’audiència …" i fent una contínua lloança de tot el que 
s’havia aconseguit.

La confusió entre informació i propaganda porta a incloure en els 
Notícies 9  peces com la de la 2a edició del dia 10 de juny on s ’incloïa 
com a notícia que "Terelu Campos, presentadora del programa En 
Exclusiva  no només és digna continuadora de María Teresa Campos 
sinó que ja ha aconseguit superar-la en audiència. El programa de 
Terelu en Canal 9 i Telemadrid va tindre anit més audiència que el de 
sa mare a escala nacional" . Per cap lloc no es veu l ’interés informatiu 
que el fet relatat pot tindre per als nostres espectadors. La motivació 
propagandística es fa més evident si tenim en compte que la iniciativa 
d’incloure aquesta peça no va provindre de l ’equip d ’Edició sinó, 
reconegut pel mateix equip, del mateix director de TVV, Jesús Sánchez 
Carrascosa.

En aquests vídeos de propaganda el respecte a la veritat passa a un 
segon pla. Per exemple, en la referència a l ’estrena del programa 
Tómbola  es parlava "…d’este nou programa de producció pròpia …" 
quan qui el fa és la productora andalusa Producciones 52. Sobre les 
genèriques apel·lacions al fet que som líders d ’audiència, es pretén 
disfraçar de lideratge continuat el que són puntuals i esporàdics dies o 
franges horàries en què superem les altres cadenes.

Exemple d ’això i que no es té cap escrúpol a l ’hora d’enganyar els espectadors , no 
ja en una campanya publicitària sinó dins de l ’informatiu, és el vídeo que es va 
incloure en el Notícies 9  1a edició del 2 de juny. En ell es destaca el suposat rècord 

Página 19



Primer Informe sobre Canal Nou

d’audiència de Canal 9 el mes de maig i es deia que havíem superat TVE. El que 
s’amagava és que Tele 5 i Antena 3 ens havien superat a nosaltres. De quatre 
cadenes que es poden veure a la Comunitat Valenciana érem la tercera.

És evident que l ’emissora té tot el dret del món de fer autopromoció però, com que 
també és evident que això no té res a veure amb les notícies, mai no hauria d ’anar 
dins dels Notícies 9 .

El que posa de manifest tot això és el menspreu que els nostres directius tenen pel 
manteniment de la credibilitat i d ’una imatge digna dels nostres informatius. Un fet 
recent, de l ’11 de juny, posa de manifest d ’una manera feafent aquesta 
desconsideració. Per a fer un comentari especialitzat del Debat de l ’Estat de la Nació 
que aquell dia es feia al Congrés dels Diputats es va escollir el periodista madrileny 
Carlos Dávila. Dávila, que no parla valencià, és una persona que participa 
setmanalment, cobrant un generós caixet, en el programa Parle vosté, calle vosté,  
prototípic del que es coneix com telefem.  Per tant, no van tenir cap escrúpol de, en 
lloc d ’encarregar el comentari a algun professional de la casa, deixar-lo en mans 
d’un periodista a qui els espectadors de Canal 9 estan acostumats a veure parlant 
d’ovnis, vidents, curanderos, pràctiques sexuals i altres dels temes que són propis 
del programa Parle vosté, calle vosté  i en el to habitual d ’aquest espai.

6. MANIPULACIÓ I CENSURA

El control que per part de la Direcció hi ha hui sobre la informació que donem és molt 
gran.  Els actors d ’aquest control  comencen en la figura del director de TVV, Jesús 
Sánchez Carrascosa , i, és clar, acaben en cadascun dels treballadors d ’aquest 
Departament que acceptem unes ordres, unes consignes que contravenen el nostre 
criteri professional i un lliure desenvolupament de la faena. Enmig, trobem tot un 
ampli i compacte equip directiu, des del director adjunt per al Segon Canal, Ximo 
Genís ; el cap d ’Informatius , Pau Pérez Rico , el coordinador d ’Informatius, Jesús 
Martínez , el responsable d ’Esports, Miquel Àngel Picornell , fins a una dotzena 
d’editors i assignadors d ’Informatius diaris i no diaris , que apliquen sense 
fissures el model informatiu imposat per Sánchez Carrascosa.

A banda cal situar el coordinador d ’Esports, Vicent Bosch, que ningú no sap 
exactament quina faena fa i que no sembla inclòs en l ’equip veritablement operatiu 
del cap d ’Informatius, Pau Pérez Rico.

Amb relació a aquest equip directiu és important afegir també que recentment hi ha 
hagut la  dimissió  d’un càrrec important: Vicent Palací. Després de dos mesos com a 
coordinador d ’Informatius del Segon Canal, Palací ha dimitit en desacord amb la 
gestió i la línia informativa dissenyada. A més, tres membres dels equips d ’Edició dels 
Notícies 9  també han fet arribar a la direcció la seua voluntat de deixar els respectius 
càrrecs.

Siga com siga, mai no serem nosaltres qui negarem a aquells que tenen 
responsabilitats superiors el dret a dirigir, coordinar o editar el nostre treball però 
aquestes funcions no s ’han de confondre amb tasques de manipulació i censura 
que existeixen i que denunciem .

En totes i cadascuna de les reunions que aquest Comité de Redacció ha tingut amb 
els responsables del Departament d ’Informatius hem citat casos concrets de 
manipulació i censura. Sempre se ’ns ha contestat amb raons que no aguantarien 
una mínima anàlisi per part d ’un observador imparcial. Els exemples que posarem 
més avant no deixaran lloc a dubtes.

Aquest Comité de Redacció vol denunciar que, més enllà de la voluntat 

Página 20



Primer Informe sobre Canal Nou

desinformadora que presideix el format dels programes del nostre Departament, la 
selecció dels temes o el model organitzatiu que més avant revisarem, el més dolorós 
és veure com el nostre treball diari és sotmés a pràctiques habituals de 
manipulació i censura que, per norma, responen a un interés per afavorir el 
Govern de la Generalitat i el Partit Popular.

Manipulació  amb interés partidista és quan es dóna una part de la informació i se 
n’amaga una altra, quan es deixa parlar a uns protagonistes i no a altres, quan un 
mateix fet es valora diferent segons si afavoreix o perjudica a qui es vol beneficiar. 
Això, en Canal 9 TVV, passa.

Censura amb interés partidista és quan s ’amaga aquella informació que no interessa 
que arribe als nostres espectadors perquè podria perjudicar a aquells que protegim. 
I això també passa.

Els exemples que segueixen no pretenen ser un llistat exhaustiu, seria una empresa 
impossible enfront del degoteig d ’aquestes situacions que es donen en el dia a dia. 
Presentem, això sí, una mostra bastant representativa atenent els casos que més 
ressò han tingut en el si de la Redacció i, fins i tot, més enllà.

La primera ocasió de descarada manipulació informativa després de l ’aprovació de 
l’Estatut Professional de la Redacció de RTVV va arrancar quan encara aquest 
Comité no estava constituït (en realitat va ser el cas que ens ocupa el que ens va fer 
veure la necessitat que calia constituir-lo com més prompte millor), va ser l ’incident 
entre el rector Pedreño i el president Zaplana en l ’obertura del curs a la Universitat 
d’Alacant.

Cas Pedreño vs  Zaplana

Dia 4 d ’octubre de 1996 . El president Zaplana abandona l ’obertura del curs a la 
Universitat d ’Alacant perquè el rector Pedreño no el deixa presidir l ’acte.

El fet va succeir el divendres 4 d ’octubre de 1996, al migdia. L ’embolic a la 
Universitat d ’Alacant era conisderable però els nostres editors, encara a les 13 ’38, 
20 minuts abans de començar l ’Informatiu, tenien una obertura de noticiari amb "La 
contaminació d ’aigües al Baix Segura". No va ser fins les 13 ’52 quan es va escriure 
l’obertura amb el tema de l ’incident a la Universitat d ’Alacant. I no ho va escriure ni 
cap redactor, ni cap membre de l ’equip d ’Edició, ho va fer el coordinador 
d’Informatius, Ximo Genís.

Es va fer, tot elaborat i muntat per Genís, una presentació i un plató (un minut) amb 
imatges (no del moment dels fets) en què es deia que qui havia trencat el protocol 
era el rector Pedreño i es recollien les opinions, totes a favor del president Zaplana, 
del mateix president de la Generalitat, del Delegat del Govern, del conseller 
d’Indústria i del president de la Diputació d ’Alacant.

A la vesprada, de nou fet per Ximo Genís, es dóna un nou plató (54 segons) amb 
imatges (tampoc del moment dels fets). Ja no es diu que el rector Pedreño és qui ha 
trencat el protocol. Es recullen les opinions (totes contra el rector) del president 
Zaplana i de la consellera d ’Educació.

És a dir , la notícia del dia, va meréixer, sumant els dos informatius, un minut i 54 
segons,  no es permet que cap redactor toque el tema, no es va arribar a fer ni un 
vídeo muntat (els platós sempre són per a notícies menors),  no vam oferir imatges 
del moment dels fets (que altres televisions tenien i que la mateixa universitat ens 
podia haver facilitat)  i es recullen sis opinions sobre la polèmica, totes a favor del 

Página 21



Primer Informe sobre Canal Nou

president de la Generalitat i contra el rector alacantí .

La confirmació que el tractament donat a aquesta notícia, a la qual encara que va 
obrir informatiu es va llevar tota transcendència, no va ser l ’adequat va arribar uns 
dies més tard, quan les Corts Valencianes van discutir els polèmics fets. Un tema del 
qual, quan va passar, nosaltres només vam donar dos platós, quatre dies després va 
portar a un debat parlamentari del qual vam fer, entre migdia i vesprada, un total d ’ 
11 vídeos.

Tractament a banda, que ja hem vist com va ser, quant ens vam enganyar en la 
valoració?

Sentència del Tribunal Constitucional sobre la llengua

Dia 25 d ’abril de 1997 . El Tribunal Constitucional dóna la raó a la Universitat de 
València i li permet utilitzar la denominació català  per a referir-se a la llengua que 
parlem.

Com en el cas anterior, assistim a com s ’intenta llevar tota la transcendència 
possible a una notícia important.

El dia que es produeix, ni tan sols va en titulars . Es dóna un vídeo, al final de 
l’informatiu, de 39 segons de durada i, tot i haver estat en la roda de premsa del 
rector de la Universitat de València que es felicita del fet que el Tribunal 
Constitucional els haja donat la raó, no es posa cap declaració.

A l’endemà, dissabte, es torna a recollir el tema, en un vídeo d ’un minut i 10 segons. 
En aquesta ocasió es recupera una declaració, que es té des del dia abans però no 
s’ha usat, del rector felicitant-se per la decisió judicial, però a continuació se ’n posa 
una altra del conseller d ’Educuació, disgustat, dient que portaran la qüestió a les 
Corts.

Una altra vegada, els criteris valoratius dels nostres directius queden en evidència 
quan la sentència del Constitucional acaba generant un debat a les Corts. Així 
resulta que una notícia que quan es va produir nosaltres vam recollir en un vídeo de 
39 segons porta a un debat parlamentari del qual fem, només en la 2a edició del 
Notícies 9 del 29 d ’abril, 5 vídeos.

Per cert que, seguint el tractament donat en l ’esmentat informatiu a aquest debat i 
lligat al suposat equilibri que els nostres directius diuen que s ’ha de mantindre amb 
les declaracions dels partits polítics, ens trobem amb les dades següents: els grups 
que defensaven la sentència del Constitucional, que representen el 48 per cent de la 
cambra, van ocupar el 28 per cent del total de temps de declaracions, i els contraris, 
el 52 per cent de la cambra, se ’n van emportar el 72 per cent.

En contra de la sentència

E. Zaplana (PP) 67"

R. Ferraro (G.Mixt) 12"

F.Artagoitia (UV) 28"

F.Castelló (PP) 25"

Total 133 (72%)

Página 22



Primer Informe sobre Canal Nou

A favor de la sentència

A.Taberner (EU) 27"

A.G.Miralles (PSPV) 25"

Total 52 " (28%)

La manifestació del Bloc

Dia 26 d ’abril de 1997 . Unes 35.000 persones es manifesten a València exigint la 
derogació del Decret de Nova Planta.

Estem davant d ’un dels casos més espectaculars de manipulació informativa que 
s’han donat mai en Canal 9 TVV. D ’aquesta manifestació, convocada per Acció 
Cultural del País Valencià i a la qual donaven suport diferents grups polítics amb 
representació parlamentària i sindicats, no es va donar cap informació encara que sí 
que se ’n va fer una al·lusió perquè ningú no poguera dir que s ’havia censurat.

En el Notícies 9  2a edició d ’aquell dia 26 es va fer el següent: es va elaborar una 
notícia, revisada personalment pel cap d ’Informatius, Pau Pérez Rico que hi va 
introduir modificacions, amb activitats de diferents grups polítics lligades a la 
celebració del 25 d ’Abril. Així, el vídeo en qüestió parlava d ’una reunió d ’una dotzena 
de parlamentaris del PP, d ’un sopar-festa d ’UV, d ’una trobada d ’un centenar de 
militants i simpatitzants d ’UPV, d ’un acte d ’homenatge a Jaume I fet per una vintena 
de militants d ’Iniciativa de Progrés i, també, d ’unes declaracions que dirigents del 
PSOE i d ’Esquerra Unida havien fet mentre participaven en una manifestació 
d’Acció Cultural  a la qual s ’havien afegit.

És a dir, de la manifestació, en si, no es va donar res. No es va explicar per què 
estava convocada, ni la importància que havia tingut, ni quanta gent havia 
participat. No es va posar ni una sola imatge general de la manifestació , cosa 
que feia impossible veure quina era la seua dimensió, tot eren plans curts dels 
participants.

El més curiós del cas és que l ’informatiu en qüestió es va obrir amb la notícia que  
"2.000 persones es manifesten a Corrales de Buelna (Cantàbria) contra els 
atemptats d ’ETA".

Per si no n ’hi ha prou amb tot això, uns dies després ens ha aribat el contrast.

Dia 20 de maig de 1997 . Manifestació d ’unes 3.000 persones a Madrid en contra de 
la unitat de la llengua catalana.

D’aquesta manifestació es fan dos vídeos el mateix dia 20 de maig,  amb 
declaracions de diferents persones participants i, encara més, a la nit es cobreix 
l’arribada a València dels manifestants i a l ’endemà, el dia 21, es fa un tercer vídeo 
amb noves declaracions.

Però no és tot.

Dia 11 de juny de 1997 . Un grup d ’entitats, agrupades entorn del Grup d ’Acció 
Valencianista, presenta en roda de premsa la convocatòria d ’una manifestació a 

Página 23



Primer Informe sobre Canal Nou

València per al dia 13 de juny.

D’això sí que es fa vídeo en la primera edició del Notícies 9  d’aquell dia. La inclusió 
de la informació provoca que Josep Magraner, editor de l ’espai, no firme en els títols 
de crèdit.

La notícia d ’aquesta presentació es va donar per ordre expressa del director de 
TVV, Jesús Sánchez Carrascosa , que, davant les observacions del coordinador 
d’Informatius, Jesús Martínez, i de l ’editor del Notícies 9  1a edició, els va fer arribar 
un dossier amb informacions que en l ’època del Govern Lerma s ’havien fet sobre 
actes del Bloc de Progrés.

El tractament donat a aquesta iniciativa del GAV és tan diferent de l ’atorgat a 
l’esmentada manifestació del Bloc que només sabent quins grups socials, econòmics 
i mediàtics donen suport a cada manifestació es pot entendre la diferència de 
valoració. Tornem a estar davant un cas clamorós de manipulació informativa que 
respon a interessos partidistes.

El recurs contra la creació de la Universitat d ’Elx

Aquest és un cas en què es combinen la censura i la manipulació.

26 de març de 1997 . El PSPV-PSOE presenta un recurs davant el Tribunal 
Constitucional contra la Llei de Creació de la Universitat d ’Elx.

Sobre aquest tema hi havia un vídeo fet per a la 1a edició del Notícies 9  però, 
quan abans d ’emetre ’s, els nostres directius el van revisar van decidir que no es 
donara . La peça en qüestió constava d ’una explicació del recurs, declaracions dels 
que el presentaven i d ’un representant de la Conselleria d ’Educació, aquestes 
recollides el dia abans.

La notícia, evidentment, s ’havia produït i nosaltres teníem material suficient per a 
emetre-la però no es va donar. L ’explicació oferida pels nostres directius va ser que 
no es podia donar la informació sense declaracions adequades de la Conselleria 
d’Educació i les que es tenien no ho eren.

El cas és que de vesprada es va anar a entrevistar el conseller d ’Educació, Francesc 
Camps, i la notícia es va donar.

Però no tot acaba ací. A banda de no haver donat la informació en el Notícies 9  1a 
edició, a la vesprada no vam tenir en compte que encara no havíem dit res a la 
nostra audiència de la presentació del recurs i vam començar per la resposta del 
Govern de la Generalitat.

La notícia, en el Notícies 9  2a edició, es presentava així: "El Govern valencià ha 
qualificat d ’incoherent i il·lògica la presentació d ’un recurs d ’inconstitucionalitat 
pels socialistes contra la Llei de Creació de la Universitat d ’Elx. Des de la 
Conselleria d ’Educació s ’ha subratllat que a les Corts Valencianes el grup 
socialista s ’abstingué i no votà en contra d ’esta llei".

D’aquesta manera, se li feia la volta i es convertia en notícia la reacció del Govern i 
no la presentació del recurs.

El cas Eulen

Aquest exemple de manipulació informativa té aspectes semblants al vist 

Página 24



Primer Informe sobre Canal Nou

anteriorment amb relació al recurs per la Universitat d ’Elx però, també, algunes 
novetats.

16 d ’abril de 1997 . El conseller de Presidència, José Joaquín Ripoll, compareix a les 
Corts per a explicar les adjudicacions al grup Eulen de neteja i seguretat.

El primer que cal dir és que quan hi ha aquesta compareixença ja fa una setmana 
que diferents diaris valencians publiquen que la Generalitat està donant contractes 
milionaris a l ’empresa Eulen, presidida per un amic del president del Govern, José 
María Aznar. Nosaltres mai no vam dir ni una paraula sobre el tema. Ni vam 
recollir la informació publicada, ni vam procurar recollir informació pròpia per a 
fer-la arribar als espectadors.

El tema, però, va arribar a les Corts. Compareix el conseller Ripoll i dóna les seues 
explicacions.

A continuació recollim íntegra la presentació de la notícia en el Notíces 9  2a edició: 
"L’empresa Eulen tenia més contractes amb l ’administració autonòmica quan 
governaven els socialistes que en l ’actualitat. Amb estes dades i algunes més, 
el Govern valencià ha eixit al pas d ’una sèrie d ’informacions que relacionen 
l’adjudicació dels contractes a esta empresa amb el fet d ’estar presidida per un 
amic de José María Aznar" . I qui fa aquesta entradeta? Ni un redactor, ni tan sols 
un membre de l ’equip d ’Edició. La fa, cosa absolutament excepcional, el mateix 
coordinador d ’Informatius, Jesús Martínez .

El vídeo manté un to paregut i, després d ’indicar que en l ’època socialista l ’empresa 
Eulen havia obtingut 33 contractes i ara en tenia 24, diu textualment que "…amb 
estes dades el Govern valencià desmenteix les informacions aparegudes 
recentment …".  El que no es diu és que els 33 contractes del període PSOE van ser 
en deu anys i els 24 del període PP ho han sigut en poc més d ’un.

De declaracions, hi ha les del conseller Ripoll i de ningú més.

El cas Such

El que segueix és un exemple de com el fet de no contextualitzar una informació 
equival a manipular-la.

10 de desembre de 1996 . El Conseller d ’Indústria Diego Such nega que Dragados li 
construïra una casa a canvi d ’unes obres a la Universitat d ’Alacant, en l ’època en 
què era vicerector.

Aquell matí el diari El País  va publicar les suposades irregularitats en la construcció 
del xalet del conseller Such, donava moltíssima informació, dades i detalls. 
Immediatament, Such convoca una roda de premsa per a desmentir la informació.

El que nosaltres vam fer va ser anar a la roda de premsa de Such, com no podia ser 
d’una altra manera, i informar del que havia dit, de les seues raons.

El que no vam fer va ser una peça complementària que explicara quines eren les 
acusacions concretes que es feien al conseller.

Al remat, la informació era incompleta ja que  la nostra audiència va poder escoltar 
els arguments de Such però no va saber quina era la base que sustentava les 
acusacions contra ell per la construcció irregular d ’un xalet.

Página 25



Primer Informe sobre Canal Nou

Una setmana després, el conseller Such va comparéixer davant les Corts per a 
donar la seua versió dels fets. Durant tots aquells dies van continuar eixint més 
dades sobre les suposades irregularitats en la construció del xalet però Canal 9 no 
les va recollir. El dia de la compareixença vam repetir els esquemes de la primera 
roda de premsa, es va donar l ’explicació de Such, la dels portaveus dels altres 
partits, però no es va explicar abosulutament res de quines eren les acusacions 
sobre les quals s ’estava discutint.

Cas Bancaixa

24 de gener de 1997 . El grup Bancaixa presenta el seu balanç anual.

Una redactora va a la presentació i quan està a la seu de Bancaixa, a punt de 
tornar-se ’n cap al Centre de Producció de Burjassot, la crida un membre de l ’equip 
d’Edició del Notícies 9  del migdia i li diu que no cal que es quede més temps ja que 
el tema no es donarà .

Quan, en arribar a Burjassot, la redactora pregunta el perquè d ’aquesta decisió, 
l’equip d ’Edició li contesta que ells no saben res que tot ha sigut cosa del director 
de TVV Jesús Sánchez Carrascosa.  L’editor, en concret, li comenta que 
Carrascosa no es porta bé amb Bancaixa.

La "caiguda" del vídeo provoca una encesa polèmica en la Redacció i el coordinador 
d’Informatius, Ximo Genís, diu a la redactora que havia anat a l ’acte de Bancaixa 
que prepare un vídeo de 40" per a la vesprada i que s ’acabe l ’embolic. Genís li diu 
que no faça cas de les raons exposades per l ’editor i que tot ha sigut un malentés.

Dies després, en la reunió mensual del Comité de Redacció, el cap d ’Informatius, 
Pau Pérez Rico, va dir que no hi havia motiu de queixa ja que la notícia, al final, es 
va donar i que si en algun moment es van plantejar no donar-la va ser perquè 
Bancaixa ix massa .

Un comunicat en ple partit

Hi ha pràctiques que costa de creure que algú siga capaç d ’aplicar i nosaltres, 
d’aquestes, també en patim.

6 de febrer de 1997 . En els minuts finals de la retransmissió del partit de futbol entre 
el R. Madrid i el FC Barcelona, el locutor va donar pas al CPP de Burjassot on un 
redactor d ’Informatius, damunt les imatges del futbol, va llegir un comunicat del 
Govern de la Generalitat en contra d ’una acusació que el grup Acció Cultural del 
País Valencià havia fet contra el president de la Generalitat, Eduardo Zaplana, 
de boicotejar TV3.  Es citava concretament l ’editor Eliseu Climent com a responsable 
de les acusacions.

El fet no té precedents i és una manipulació informativa descarada per permetre el 
descomunal abús de poder  que significa usar una retransmissió de màxima 
audiència per a enviar un determinat missatge a la ciutadania amb interés partidista.

El fet suposa una total vulneració de tots els preceptes, des de la mateixa Llei de 
Creació fins l ’Estatut de Redacció,que consagren la veracitat, imparcialitat i 
objectivitat en les informacions i el respecte al pluralisme.

La retransmissió d ’un partit d futbol no es él lloc per a llegir un comunicat del 
Govern  que podia haver quedat per a qualsevol edició del Notícies 9  que vinguera a 
continuació o a l ’endemà.

Página 26



Primer Informe sobre Canal Nou

A més, resulta increïble la inclusió d ’un comunicat que denuncia una acusació al 
president de la Generalitat que la majoria de la nostra audiència desconeix ja que 
s’està fent en aquells mateixos moments aprofitant el senyal d ’una altra cadena de 
televisió, TV3.

A l’endemà, i en diferents edicions dels nostres informatius, es van recollir repetides 
declaracions públiques del president de la Generalitat, Eduardo Zaplana, en què 
continuava apuntant que Climent era el responsable de les acusacions. Fins i tot, 
algun grup polític minoritari s ’afegia a la tesi. En cap moment, tot i que aquest Comité 
va fer l ’observació, no es va recollir la seua opinió.

Els nostres directius ens van argumentar que s ’havia llegit el comunicat i es 
negava la paraula a Climent per "raons d ’empresa", ja que Eliseu Climent 
perjudicava Canal 9 quan no desconnectava el senyal del futbol de TV3.

L’explicació no s ’aguanta ja que, en cas de ser certa, el comunicat contra Climent i 
ACPV es podia haver emés qualsevol dia dels que no desconnectava el senyal del 
futbol que era quan restava audiència a la nostra empresa. Però no, el comunicat es 
llegeix justament un dia en què ningú no resta audiència al nostre partit, el que 
passa és que s ’acusa el president de la Generalitat de les interferències que està 
patint TV3. Per tant, les raons no són d ’empresa sinó polítiques .

El cas Marina Ocaña

Hi ha notícies que són impossibles d ’amagar però susceptibles de comptar de forma 
incompleta i no dir allò que no es vol que se sàpia.

13 d ’abril de 1997 . Mor a la clínica Mare Nostrum d ’Alacant la xiqueta Marina Ocaña 
després d ’una operació d ’angines. Se sospita que hi pot haver irregularitats en 
l’assistència.

Els informatius de Canal 9 no van dir en cap moment que aquesta clínica on havia 
mort la xiqueta estava en el pla de xoc dissenyat per la Conselleria de Sanitat de la 
Generalitat. No es va explicar als nostres espectadors que a Marina Ocaña 
l’havien operada a la clínica Mare Nostrum perquè la Conselleria de Sanitat 
l’havia desviada allà . L ’ordre explicita de no fer cap referència al pla de xoc la va 
donar el Coordinador d ’Informatius, Jesús Martínez.

En les dos primeres informacions, cròniques arribades des d ’Alacant, es deia que la 
Conselleria tenia concert amb l ’establiment en qüestió però després ja ni això.

Encara més: en l ’espai Dossiers  del dia 18 d ’abril es va fer un reportatge de la mort 
de Marina Ocaña. Tampoc no es deia res sobre la relació entre la Conselleria de 
Sanitat i la clínica Mare Nostrum, no es feia cap referència al fet que que estava dins 
el pla de xoc. L ’equip de Dossiers , segons paraules d ’un membre del mateix grup, va 
rebre com a condició per a fer el reportatge no fer cap referència al pla de xoc.

Només cal veure els diaris o haver escoltat la ràdio durant aquells dies per a 
adonar-se que la inclusió de la clínica escenari de l ’operació de Marina Ocaña en el 
pla de xoc era un tema recurrent, tant que fins i tot el Govern de la Generalitat va 
donar repetides explicacions al respecte. En canvi, per a nosaltres, era una cosa 
que no calia o no valia la pena ni esmentar.

La manipulació de les dades econòmiques

Página 27



Primer Informe sobre Canal Nou

Les dades econòmiques només es destaquen quan són positives. Sempre que un 
informatiu obri amb dades econòmiques és perquè són bones, mai no es destaca un 
aspecte negatiu. Les dades econòmiques positives tenen caràcter prioritari, les 
negatives, secundari. És impossible trobar una dada econòmica negativa obrint 
un informatiu , el contrari és habitual.

Els següents exemples no deixen lloc a dubtes.

8 de novembre de 1996 . La desocupació del mes d ’octubre baixa a la Comunitat 
Valenciana i puja al conjunt d ’Espanya.

Notícies 9  1a edició. Obrint informatiu, la "10". Amb aquest plantejament: La 
desocupació baixa a la Comunitat Valenciana  i (en un pla secundari) s ’afegeix que  
puja a Espanya .

26 de novembre de 1996 . La desocupació durant el tercer trimestre del 96 puja a la 
Comunitat Valenciana i baixa al conjunt d ’Espanya.

Notícies 9  1a edició. És la quinta informació del dia. Canvia el plantejament, la 
referència que es pren ja no és l ’autonòmica: La desocupació baixa a Espanya  i (a 
cua) es diu que  puja a la Comunitat Valenciana .

Quan apareixen les dades de desocupació al febrer tornem a veure com es repeteix 
l’exemple.

10 de març de 1997 . La desocupació al febrer creix en més de 6.000 persones a tot 
Espanya, una de les comunitats on més augmenta és la Valenciana.

En la 1a edició del Notícies 9  d’aquell dia la referència a la desocupació és el quart 
tema dels titulars i la que fa 13 en l ’ordre de l ’informatiu, en l ’escaleta. En la 2a edició 
ja no va ni en titulars i després, acompanyant unes declaracions del ministre 
d’Economia Rodrigo Rato, la notícia que s ’ofereix és que s ’han creat 740.000 llocs 
de treball i, en un pla secundari, que hi ha 6.000 parats més.

Cas Associació d ’Actors

12 de maig de 1997 . Se celebra la Gala de l ’Associació d ’Actors. Es donen diferents 
premis a actors i actrius valencians.

Una redactora de Canal 9 va anar, per encàrrec de la responsable de la secció 
Panorama , a cobrir l ’acte i va preparar un vídeo per al Notícies 9 1a edició del dia 
13. El vídeo, tot i estar a punt, no es va donar , segons l ’equip d ’Edició, perquè 
anaven llargs de temps i s ’havia de retallar per algun vídeo. Quedava per a la 
vesprada. Però torna caure, no es dóna. L ’explicació que el Coordinador 
d’Informatius, Jesús Martínez, va donar a la responsable de la secció Panorama , i 
aquesta a la redactora que havia elaborat la informació, és que la decisió l ’havia 
presa personalment el director de TVV, Jesús S. Carrascosa, ja que l ’Associació 
d’Actors havia convocat diferents rodes de premsa en contra de Canal 9.

Cas Quintanilla

A aquest cas ja ens hem referit anteriorment en el llistat de diferents temes que no 
s’han tractat en els nostres informatius tot i ser notícia en tots els mitjans però el cas 
Quintanilla  té valor afegit.

Página 28



Primer Informe sobre Canal Nou

El 15 de maig, després de molts dies de polèmica, es va encarregar a un membre de 
la Redacció que preparara diferents gràfics sobre la ubicació del Parc Temàtic de 
Benidorm per a fer un vídeo. Quan els gràfics ja estan en marxa el coordinador 
d’Informatius, Jesús Martínez, li diu que el tema cau, que ell ha fet tot el que ha 
pogut però que una instància superior no vol que es done.

Cas Unió vs  AVA

23 de maig de 1997 . Els redactors que es dediquen a la informació agrària van rebre 
una ordre del cap d ’Informatius, Pau Pérez Rico, en el sentit que en endavant la 
Unió de Llauradors no ha d ’eixir més. Només eixirà AVA i com menys millor .

Un dia abans, un altre redactor ja havia rebut la mateixa consigna de boca d ’un 
editor que li va dir concretament que la Unió eixia massa, "per cada volta que ix AVA 
la Unió n ’ix vint".

"La guerra dels camions" que per aquelles dates va esclatar entre França i Espanya 
va impossibilitar el compliment de l ’ordre ja que les organitzacions agràries van 
adquirir molt de protagonisme. La Unió va continuar eixint però amb dificultats i en 
més d ’una ocasió a alguns redactors se ’ls va prohibir referir-se a aquest sindicat o 
van tindre problemes per a fer-ho o per a posar declaracions dels seus dirigents.

La proporció 1 a 20 esgrimida per un editor no és certa. Des de l ’1 de gener al dia 
en què es va donar l ’ordre de silenciar la Unió, aquest sindicat agrari havia aparegut 
en 15 informacions i AVA en 11.

Balanç unilateral de l ’equador de la legislatura

31 de maig de 1997 . 1a edició. Balanç dels dos primers anys de govern Zaplana al 
capdavant de la Generalitat. Entrevista amb el president.

Abans de res cal apuntar que tres dies abans del dia en qüestió ja es van fer dos 
peces sobre els dos anys de govern d ’Eduardo Zaplana. En un primer vídeo anaven, 
per aquest ordre, quatre talls de veu d ’aproximadament 20 segons cadascun: Albert 
Taberner (EU), Antonio Moreno (PSPV-PSOE), Fermín Artagoitia (UV) i Fernando 
Castelló (PP); en el segon era el mateix president Zaplana qui valorava els seus dos 
anys de gestió.

El 31 de maig, un dissabte, es van fer, de nou, dos peces sobre el balanç de 
Govern.

AIXÍ FEM EL BALANÇ DE DOS ANYS DE GOVERN

1r vídeo . Durada: 3 ’50 minuts. Recorregut per totes les coses aconseguides pel 
govern presidit per Eduardo Zaplana, amb profusió d ’imatges de cadascuna de les 
qüestions tractades. Es dóna una imatge absolutament positiva del treball realitzat i 
no s ’esmenta ni un sol error, ni una sola ombra, ni una sola cosa que puga posar en 
dubte que el balanç és absolutament satisfactori. S ’inclou, això sí, una referència a la 
contradictòria actitud del PSPV-PSOE que ha recorregut davant el Tribunal 
Constitucional la creació de la Universitat d ’Elx, tot i no haver votat en contra a les 
Corts.

2n vídeo . Durada: 8 minuts. Entrevista postproduïda amb el president Zaplana. És 
un recull de talls de veu amb sobreimpressió de diferents rètols de situació del tema 
a què s ’està fent referència. Les preguntes no s ’escolten. A efectes de l ’espectador 
és com un discurs del president. Eduardo Zaplana, critica l ’oposició quatre vegades. 

Página 29



Primer Informe sobre Canal Nou

Diu concretament que: "l ’oposició no té voluntat de diàleg, es dedica al discurs fàcil, 
l’actitud dels socialistes amb relació a la Universitat d ’Elx no és responsable i el 
PSPV-PSOE pateix una crisi interna que l ’invalida com a interlocutor".

Resulta estrany que en analitzar els dos primers anys de gestió d ’un govern no 
aparega gens l ’opinió dels partits de l ’oposició i, encara més, és curiós que les 
úniques crítiques que apareixen se les emporte, precisament, l ’oposició de boca del 
president.

Membres de la Redacció van fer arribar a la Direcció del Departament el seu 
desacord tant amb l ’enfocament del reportatge-resum, com amb el fet que l ’oposició 
no poguera dir la seua dels dos anys de govern. Tant és així que el reportatge ni tan 
sols anava firmat i el redactor que el va fer no va voler ni posar la veu en off, es va 
haver de buscar un altre redactor. El més greu encara és que sabem que el 
reportatge va ser revisat per Presidència de la Generalitat abans de ser emés i 
que, a última hora, es van canviar diferents plans, entre ells un en què eixia el 
rector de la Universitat d ’Alacant, Andrés Pedreño.

En resum, van ser prop de 13 minuts a la disposició del Govern de la Generalitat. 
L’oposició es quedà sense veu, sense paraula. Sense possibilitat de donar a 
conéixer el seu balanç. Ni tan sols ha pogut contestar les crítiques rebudes.

Censura en emissió

30 de maig de 1997 . Notícies 9  1a edició. A Alboraia la Unió de Llauradors organitza 
una protesta contra productes francesos. Partits i entitats cíviques els hi donen 
suport.

El primer problema amb què es troba la redactora és que l ’editor de l ’informatiu li diu 
que no es pot posar declaracions de cap representant de la Unió de Llauradors  
(en compliment de l ’ordre esmentada anteriorment). Després de moltes discussions 
amb el coordinador d ’Informatius, Jesús Martínez, i el subdirector, Ximo Genís, 
aconsegueix poder posar un tall del secretari general de la Unió, Miquel Vilalta.

El més gros ve després. La notícia, passats ja els controls pertinents de l ’equip 
d’Edició, es munta. El redactat conta el que han fet els llauradors, les queixes a 
l’actitud dels francesos i acaba dient: "Representants dels xicotets empresaris i 
de tots els partits polítics, excepte el Partit Popular, han participat hui en la 
protesta dels llauradors" . Amb l ’emissió de l ’informatiu en marxa, la notícia ja feta i 
a punt d ’eixir a l ’aire, per ordre del mateix cap d ’Informatius Pau Pérez Rico, el 
text és censurat i se li lleva l ’últim punt i seguit. La referència a l ’absència del 
PP desapareix. Després a l ’autor de la notícia se li argumenta el fet dient-li que, atés 
que l ’informatiu havia començat amb una visita del president Zaplana a 
Mercavalència per a donar suport als agricultors, la frase en qüestió era contrària a 
la línia informativa del Notícies 9 .

Repetició de la jugada

2 de juny de 1997 . Canal 9 obté el maig una audiència del 21 per cent. Se supera 
TVE.

Només feia tres dies que havia succeït el cas de censura en directe en la notícia 
abans referida, amb publicació en premsa inclosa, i la direcció del Departament va 
reincidir. Això sí, es va reaccionar un poquet més ràpid i la censura no es pot dir que 
fóra en directe.

Página 30



Primer Informe sobre Canal Nou

El membre de la Redacció que va fer el vídeo, amb informació facilitada pel mateix 
coordinador d ’Informatius, va recollir la següent frase: "Canal 9 també ha 
consolidat la seua posició entre les cadenes autonòmiques. És la segona més 
vista i només TV3 està per davant ". El text, amb la frase esmentada, va passar tots 
els controls de l ’equip d ’Edició i quan el periodista estava ja en cabines muntant la 
peça va rebre una cridada telefònica dient-li que eliminara la referència a TV3 . 
"… només TV3 està per davant"  va desaparéixer .

Com en el cas anterior, Pau Pérez Rico va assumir l ’autoria i responsabilitat de 
l’ordre donada.

Cas OJD- Las Provincias

8 de juny de 1997 . Diumenge. Segons dades de l ’OJD, el diari Las Provincias  és el 
més venut a la Comunitat Valenciana.

Mai en tota la història de Canal 9 TVV no s ’havien donat les dades de venda dels 
diaris valencians . El fet no té precedents i resulta especialment estrany atés que la 
Direcció d ’Informatius té molt d ’interés que mai no es citen noms de diaris o 
emissores de ràdio en les nostres informacions. Diuen que no se ’ls ha de fer 
propaganda.

En aquest cas, sí que es van donar noms. Es va dir que  Las Provincias  era el més 
venut de la Comunitat Valenciana i que Levante  estava 5.200 exemplars diaris 
per darrere de  Las Provincias . Després es completava el llistat dels cinc rotatius 
més venuts amb Información, Mediterráneo i Castellón Diario.

Però si l ’aparició d ’aquesta notícia (en forma de plató amb imatge i amb una durada 
de 37 segons) ja és prou sorprenent, més ho és encara el seu procés d ’elaboració. 
La informació de l ’OJD amb les dades de venda no arriba a Canal 9, arriba als 
diferents diaris esmentats.  Canal 9 té accés a la informació de l ’OJD perquè el 
mateix director de TVV, Jesús Sánchez Carrascosa, marit de la directora de Las 
Provincias , dóna al cap d ’Informatius, Pau Pérez Rico, un paper escrit en 
castellà amb la informació referida i amb l ’ordre de traduir-lo i emetre ’l. Pérez 
Rico passa l ’ordre i les dades a l ’editor de l ‘informatiu i aquest a un redactor que fa 
la peça.

Els talls de veu

La discussió al voltant de quan es posen o es deixen de posar determinats talls de 
veu dels protagonistes de les notícies mereix també una reflexió.

La màxima dels nostres directius és que mai ningú que es atacat no ha de 
quedar-se sense possibilitat de resposta . És una explicació bastant raonable i, en 
general, es compleix. Habitualment els atacats o criticats són els governs i, només 
cal veure les aparicions en pantalla, acostumen a tindre sobrades ocasions de 
contestar l ’oposició.

Abans, en el cas de les acusacions del president Zaplana contra l ’editor Eliseu 
Climent  ja hem vist una repetida excepció a aquesta màxima que els atacats han de 
poder defensar-se. Però n ’hi ha més, bastants més.

Així, en reportatge del programa Dossiers  sobre la primera remodelació del govern 
d’Eduardo Zaplana, la veu en off esmentava una observació del socialista Joan 
Lerma sobre la gestió de l ’executiu i immediatament entrava un tall de veu del 
president Zaplana que començava dient  "…esto es mentira" . És a dir, que 

Página 31



Primer Informe sobre Canal Nou

l’oposició eixia criticada del reportatge tot i que, en ell, no se li donava ocasió 
de fer la seua valoració dels canvis de govern.

Més recentment, al maig, es va fer un vídeo sobre l ’opinió d ’Unió Valenciana i 
Iniciativa de Progrés contra una iniciativa a discutir al Congrés de Madrid sobre la 
unitat de la llengua catalana i tot i tenir també una declaració del grup socialista , 
que defensava la iniciativa, no es va posar.

Si les crítiques de l ’oposició al Govern sempre han de tenir resposta, no sembla que 
el contrari preocupe tant. A l ’abril, quan el vicepresident del Govern, Francisco 
Álvarez Cascos, va acusar l ’exministre socialista Jorge Semprún  d’haver participat 
en l ’adjudicació d ’un canal privat Canal Plus i de ser conseller de l ’empresa, la 
notícia va entrar en l ’informatiu encara que l ’equip d ’Edició va dir que no era cosa 
seua sinó del coordinador d ’Informatius que, fins i tot, va imprimir el teletip per a 
facilitar el treball al periodista.

Tampoc  els mestres de la Vall d ’Albaida  que van denunciar el maig que la Guàrdia 
Civil els havia interrogats sobre la seua participació en una manifestació a favor de 
l’ensenyament públic no van tenir ocasió de parlar. En la 2a edició del Notícies 9  del 
26 de maig (la 1a edició va obviar el tema tot i que ja era conegut al matí) es van 
recollir les declaracions del delegat del Govern, Carlos González Cepeda llevant 
importància al fet i les de ningú més.

7. UNA REDACCIÓ DESVERTEBRADA

Considerem que el model organitzatiu que impera en la Redacció d ’Informatius de 
Canal 9 TVV (el mateix des de 1989) és una mostra més de la voluntat 
desinformadora de la Direcció.

La inexistència de seccions homogènies amb mecanismes de funcionament 
autònoms  allunya els membres de la Redacció de l ’imprescindible seguiment dels 
temes que cal per a una bona informació i, al mateix temps, aliena els professionals 
del producte final que elaborem.

Encara que no consta per escrit enlloc i concretar-ho és bastant complicat, podríem 
dir que l ’esquema organitzatiu del nostre Departament d ’Informatius (sense entrar 
en l ’apartat de producció i sense incloure el 2n Canal) és el següent:

Un cap d ’Informatius.

Dos coordinadors (un d ’Informació General i un d ’Esports).

Dos editors ( un d ’Informació General i un d ’Esports) i dos assignadors (els dos en 
l’apartat d ’Informació General, un encarregat dels temes de Comunitat Valenciana i 
un, d ’Espanya i Món) per a cadascun dels informatius Notícies 9  1a edició, Notícies 9  
2a edició i Notícies 9  Cap de Setmana.

A banda hi ha un coordinador per a l ’espai Dossiers , un altre per a Crònica  i un altre 
per a l ’apartat de realització.

Com es pot veure, els càrrecs van tots lligats a la realització efectiva i posada en 
pantalla dels espais però no a la forma d ’organitzar el treball a la Redacció,  ni a 
les rutines de recerca, valoració i elaboració de les informacions.

A més d ’aquelles persones que es dediquen a fer micorespais concrets com El 
Camp , L’Oratge  i Panorama , certament a la Redacció hi ha àrees d ’especialització 

Página 32



Primer Informe sobre Canal Nou

però es troba a faltar, en general, un mínim funcionament autònom de les seccions.

Esports  representa el conjunt de redactors més homogeni i diferenciat, tant que 
compta amb el seu propi coordinador.

En el que seria Informació General, trobem la secció de Successos i Tribunals (la 
que gaudeix de majors àmbits d ’autogestió), Economia, Espanya i Món. A més hi ha 
una persona que controla els corresponsals, una altra que segueix el president 
Zaplana i suposades especialitzacions com Consum, Sanitat … i poc més. Ni Cultura, 
ni Ensenyament, ni Política, ni Ciència i Tecnologia, ni Obres Públiques, ni Grups 
Socials, ni Ecologia … no disposem de ningú especialitzat en aquestes qüestions 
ni que les seguisca habitualment.

Precisament si prenem Panorama , la revista de frivolitats i curiositats dels 
informatius, com una secció més de la Redacció (cosa que no és possible atés que 
els seus membres tenen contractes d ’obra lligats al mateix microespai) és l ’únic 
exemple de què disposem de secció amb redactors propis i cap de secció. Però no 
n’hi ha més.

Cap d ’Informatius i coordinadors a banda, els editors es dediquen a donar forma a 
un noticiari i els assignadors, a repartir la faena a fer. Però  ningú no s ’encarrega de 
tenir els temes a punt en cada secció, de planificar el seguiment dels 
esdeveniments, de portar les previsions, d ’organitzar cada grup ni d ’assegurar 
la continuïtat en el tractament de les notícies.

Aquest model tan absolutament desvertebrat és inèdit, fins i tot en les redaccions 
més xicotetes. Evidentment garanteix un control absolut en mans del coordinador 
d’Informatius (un model arrelat a la casa)  però dificulta molt, pràcticament 
impossibilita, que fem allò pel que ens paguen: destapar i donar notícies sense 
necessitat d ’anar a roda dels gabinets de premsa o dels diaris.

Si mirem al nostre voltant, si parem a veure com estan organitzades, pel que fa a 
periodistes, les redaccions de les altres televisions autonòmiques espanyoles trobem 
grups molt més vertebrats.

Totes disposen, és clar, de cap d ’Informatius i l ’equivalent al nostre coordinador; 
també d ’editors i assignadors o subeditors per a cada noticiari. Fins ací tot igual, el 
que passa és que en el nostre cas ja entraríem en l ’apartat de redactors, sense més 
responsables intermedis, i ací està la diferència.

On Canal 9 no té cap nivell organitzatiu: :

Canal Sur té: Un redactor en cap i cinc caps de secció (Nacional, Internacional, 
Política, Societat i Medi Ambient)

Tele Madrid té: Dos redactors en cap (Política-Economia i Local) i cinc caps de 
secció (Política, Nacional, Internacional, Economia i Local).

TVG té: Dos redactors en cap, cinc caps de secció (Economia, Societat, 
Nacional, Internacional i Local).

ETB  té: Un cap de redacció i tres caps de secció (Política, Societat i 
Internacional).

TV3 té: Sis caps de secció (Societat, Catalunya, Internacional, Política, 

Página 33



Primer Informe sobre Canal Nou

Economia i Assignacions) i quatre sotscaps de secció (Societat, Internacional, 
Política i Economia).

Reclamem, clar està, una major vertebració de la Redacció, encara que no siga 
aquest el marc per a fer una proposta concreta. I ho reclamem perquè és l ’única 
manera de poder aprofitar adequadament les energies dels treballadors.  
S’aconseguiria també que (una volta s ’ha demostrat que qualsevol de nosaltres pot 
ser "un tot terreny" molt acceptable) els redactors acabaren sent uns bons 
especialistes en uns determinats temes, amb agenda, amb contactes, i l ’empresa 
aprofitaria molt millor els anys de formació que el treball diari suposa. Els membres 
de la Redacció no només considerarien seua la notícia feta cada dia, sinó que el 
conjunt d ’allò ofert per la secció també seria propi i, per extensió, se sentirien molt 
més a prop de l ’informatiu entés globalment.

Ara les coses van per un altre camí. Després de tant de temps, continuem sense 
arribar a una organització que ens homologue amb tots els mitjans amb un 
mínim d ’ambició . Anem tant per un altre camí que, fins i tot,  les reunions diàries de 
Redacció ,on sempre s ’havien comentat els temes entre tots i cadascú podia dir la 
seua, s’han eliminat . Hui la perspectiva que cada membre de la Redacció té de 
l’informatiu en què treballa comença i acaba en la notícia que ell fa.

Aquesta major vertebració de la Redacció que demanem serviria també per a 
protegir, un poquet més almenys, la Redacció de les possibles arbitrarietats dels 
directius que estan per damunt del Departament. Actualment la Redacció se sent 
absolutament desemparada ja que els responsables del Departament sembla que 
han abandonat qualsevol possibilitat de mantindre el seu criteri professional amb un 
mínim de força davant instàncies de direcció superiors. Recents exemples ens ho 
demostren.

LES ÚLTIMES ARBITRARIETATS QUE PERMETEN ELS NOSTRES DIRECTIUS

El director de la cadena es carrega (***) sense oferir res a canvi un programa tan 
assentat i seguit pels nostres espectadors com el Minut a minut  (resum dels gols de 
la jornada de lliga del diumenge) i no passa res.

El director de la cadena fa caure el mateix dia d ’emissió reportatges del programa 
Dossiers  que estan anunciats i tot només perquè creu que abaixen l ’audiència dels 
divendres, i no passa res.

El director de la cadena no permet que uns enviats especials (que ja tenen 
preparats el viatge, l ’allotjament i els enllaços) vagen a cobrir les eleccions angleses, 
encara que es puguen perdre els diners, i no passa res.

Dos partits de futbol amistosos de seleccions estrangeres deixen dos dies seguits a 
mitjan juny el Noticies 9  2a edició en un miniinformatiu de quatre minuts, i no passa 
res.

En plena ampliació de la delegació de Canal 9 a Madrid, el director de la cadena 
decideix traslladar a València un periodista destacat en aquella delegació des de fa 
vuit anys al·legant unes suposades raons tècniques que el mateix cap d ’Informatius, 
Pau Pérez Rico, diu que no coneix, i no passa res.

Es fan més de 60 contractacions per a tres anys de persones que han de treballar 
en Redacció i no es té en compte els companys que porten moltíssim temps en la 
casa, i no passa res. Es tria arbitràriament un grup de persones fora de la borsa de 
treball i a qui ni tan sols es fa una prova prèvia, i no passa res.

Página 34



Primer Informe sobre Canal Nou

El director de la cadena nega tota possibilitat de fer viatges a l ’estranger per més 
important que siga una notícia, cosa que ens allunya d ’un model de televisió integral 
i ens acosta a un de televisió local, i no passa res.

S’omplin els informatius de publicitat, fins i tot amb sobreimpressions, i no passa res.

El director de la cadena decideix que siga el periodista madrileny Carlos Dávila, 
conegut per la seua participació setmanal en Calle vosté, parle vosté , programa 
prototípic del que es coneix com telefem,  qui comente dins l ’informatiu el 
desenvolupament del Debat de l ’Estat de la Nació (11 de juny), i no passa res.

De totes les arbitrarietats ací destacades, aquest Comité de Redacció vol fer 
especialment esment en dos: el trasllat de Joan Antoni Blay i la massiva contractació 
de personal per al Segon Canal sense tenir en compte treballadors que ja portaven 
temps en la casa amb contractes molt precaris.

Considerem que són dos casos molt clars d ’abusos de poder que no han tingut en 
consideració (o potser sí i encara seria pitjor) el dany personal que podien 
comportar. Per deixar clar qui mana i per atemorir els treballadors, s ’ha arribat a 
actuacions que han perjudicat salvatgement professionals de reconeguda vàlua.

El Comité de Redacció, que sempre ha expressat la seua solidaritat amb els 
companys perjudicats, creu que aquestes qüestions són competència seua (a banda 
de la pròpia del Comité d ’Empresa) ja que l ’existència d ’aquests comportaments de la 
Direcció fan impossible el desenvolupament de la tasca professional que consagra 
l’Estatut de Redacció.

Sempre hem defensat que Joan Antoni Blay ha de tenir la possibilitat de tornar a 
l’empresa en les condicions en què estava i que els companys amb contractes 
d’obra a qui els fitxatges del Segon Canal posen en perill el seu futur laboral han de 
poder accedir com qualsevol altra persona als contractes de tres anys.

Dels directius d ’un Departament d ’Informatius els membres d ’una Redacció 
esperen el compliment de dos principis: que amb la seua acció no retallen el 
marge de llibertat en el treball i les possibilitats de realització professional i que 
actuen com un mur de contenció davant les decisions arbitràries d ’instàncies 
superiors. Desgraciadament, hui els nostres directius es boten els dos 
principis . Culpar instàncies superiors, com fan quan es veuen acorralats, però no 
fer res al respecte no és una actitud digna.

(***)Considerem que val la pena allargar-se un poc sobre el que vol dir "carregar-se 
el programa Minut a minut  sense oferir res a canvi.

Minut a minut , després de set anys en antena i 300 edicions tenia un prestigi i un 
seguiment adquirit com a patrimoni. D ’altra banda, un espai de les seues 
característiques és fàcil que tinga una audiència fidel ja que l ’interés pel futbol és 
gran i disposar de les imatges de la jornada com disposem nosaltres (cosa que 
costa molts diners) és una joia susceptible de rendibilitzar per poc que es planifique 
amb un poquet d ’idea.

Però en l ’últim any Canal 9 no ho ha sabut fer.

Primer el programa va desaparéixer com a Minut a minut  i va transformar-se en 
Futbol en Canal 9  i, a partir d ’això, ha viscut mil canvis i modificacions:

Página 35



Primer Informe sobre Canal Nou

Salta l ’emissió  sense cap tipus d ’explicació prèvia, com va passar el 16 
de març perquè es va fer un especial sobre les falles.

Canvis de format . S’ha emés amb el format habitual que ja tenia el 
Minut …, amb dos edicions diferenciades, en forma de carrousel  de gols

Desapareix  de la programació, com va passar durant tot el passat mes 
d’abril.

Canvis d ’horari , fins a vuit diferents (encara que podrien ser-ne més ja 
que la dificultat de seguir aquest programa és gran fins i tot si s ’està fent 
un estudi). El resum dels gols de la jornada de Lliga s ’han emés a les 
21 ’00 hores; a les 21 ’30; a les 19 ’00; a les 19 ’30, en 1a edició, i a les 
20 ’30, en 2a dins de l ’informatiu; a les 12 de la nit; a les 20 ’30, en edició 
única dins l ’informatiu; a les 12 de la nit, un altra vegada; a l ’1’45 de la 
matinada després de dos pel·lícules, i a les 22 ’15 enmig del partit 
València CF-Hércules CF

8. GENS DE VOLUNTAT DE PROTEGIR EL VALENCIÀ

La promoció i protecció del valencià que consagra la Llei de Creació de RTVV s ’ha 
convertit en  una molesta obligació  per als directius dins el Departament 
d’Informatius de Canal 9 TVV.

Les ingerències dels nostres directius sobre les paraules que s ’han de dir o deixar 
de dir són constants i, evidentment, no s ’ajusten a criteris lingüístics o idiomàtics sinó 
que són pura arbitrarietat. Encara que semble mentida, els nostres directius imposen 
o prohibeixen una determinada paraula amb l ’argument "al meu poble es diu així"  o 
"el meu avi ho deia així".

Actualment en la Redacció de Canal 9 hi ha una "llista negra de paraules", amb 
precedents coneguts. Són paraules que no es poden usar. No és una llista que 
estiga escrita enlloc però tots els lingüistes del Departament saben que no poden 
aparéixer en els textos.

Són paraules maleïdes: nespra, vaixell, doncs, llavors, aleshores, sota …

A voltes s ’arriba a imposar l ’ús de barbarismes com disfrutar  (per gaudir) o 
assentar-se  (per asseure ’s).

No podem oblidar que l ’Estatut de Redacció consagra que el valencià que s ’usa en 
els programes elaborats pel Departament d ’Informatius de Canal 9 ha de respectar 
"la Llei d ’Ensenyament i Ús del Valencià i les seues normes d ’aplicació, seguint 
els criteris emprats en el moment d ’aprovació d ’aquest Estatut (final de 1996)  
per la Junta Qualificadora de Coneixements del Valencià de la Conselleria de 
Cultura, Educació i Ciència" . Aquest precepte tampoc no es compleix.

En la secció L’Oratge  dels Notícies 9  1a edició es fa un recorregut per diferents 
poblacions de la Comunitat en què diferents col.laboradors donen un seguit de 
dades meteorològiques. Les seues intervencions, una bona part, estan plenes 
d’incorrecccions que es repeteixen des del primer dia i ningú no les corregeix. 
Incorrecions de l ’estil de "cel despejat" , "así pues", "pa ca rriba", "alcançat" … El 
més greu del cas és que ens consta que, en canvi, se  censuren totes aquelles 
intervencions que utilitzen paraules absolutament valencianes però que estan 
prohibides : "aquest", "aleshores", "doncs" … En general, les mateixes que no es 

Página 36



Primer Informe sobre Canal Nou

poden utilitzar en la Redacció. I encara hi ha més, la persona que revisa les 
cròniques en qüestió, i que arribat el cas no permet que isquen si detecta paraules 
prohibides, és un membre de la Redacció destacat pel seu desconeixement del 
valencià, Rafael Medina.

A més, des de la primeria de juny, apareix en el Notícies 9  1a edició una publicitat 
de la Conselleria d ’Agricultura que contravé l ’Estatut de Redacció  ja que usa un 
valencià (el rètol apareix escrit) absolutament incorrecte. El text destaca el valor de 
les cireres valencianes i acaba amb la següent frase: "LO NOSTRE VA A MES"  
("LO", i "MES" sense accent).

A banda de l ’incompliment de l ’Estatut de Redacció que els dos casos esmentats 
representen, ens sembla una irresponsabilitat que la Direcció del Departament 
beneïsca les errades ortogràfiques dins dels informatius, amb el perjudici d ’imatge i 
credibilitat que això suposa per al nostre treball.

Que el valencià és en aquest Departament, per als que manen, més una molèstia 
que una altra cosa es demostra també en dos fets que s ’han agreujat darrerament: 
les retransmissions de futbol i les contractacions de nous periodistes. Anem per 
parts.

Retransmissions de futbol

Els partits de futbol, que com espais de molta audiència podrien ser un important 
element de normalització lingüística, han deixat de ser íntegrament en valencià. La 
selecció de comentaristes, quasi sempre castellanoparlants, fa que bona part de 
cada retransmissió no es faça en valencià i obliga, fins i tot, que els mateixos 
locutors membres de la redacció hagen de passar-se al castellà cada vegada que 
volen dir-li una cosa al convidat.

La llista dels últims partits retransmesos per Canal 9 que recollim a continuació 
demostra que la selecció de comentaristes no valencianoparlants és absolutament 
intencionada i no respon, com diuen els nostres directius, al fet que no es troba 
comentaristes que parlen valencià.

11-1-97. Tenerife-R.Societat. Comentarista:  David Vidal.

18-1-97. At.Madrid-R.Madrid. " : Luis Aragonés

25-1-97. Extremadura-Corunya. " : Antonio Maceda .

1-2-97. Celta-At.Madrid. " : José E. Gárate.

6-2-97. R.Madrid-Barcelona. " : Jorge D ’Alessandro .

8-2-97. R.Societat-València. " :  Ángel Cappa .

15-2-97. R.Madrid-Betis. " :  Ricardo Gallego .

20-2-97. R.Societat-Barcelona. " : Robert Fernández.

23-2-97. Hèrcules-At.Madrid. " : Pascual Luna Parra.

27-2-97. Santander-Celta. " : Robert Gil.

Página 37



Primer Informe sobre Canal Nou



Primer Informe sobre Canal Nou

treballen al nostre Departament però ens sembla un incompliment legal, un greuge 
comparatiu per a la resta de companys i un engany al contribuent que s ’incorpore 
gent que no compleix determinats requisits que a altres treballadors sí que els van 
exigir, per exemple, el coneixement del valencià.

9. INFORMACIÓ BARREJADA AMB PUBLICITAT

El Comité de Redacció celebra que Canal 9 tinga publicitat. Hui per hui, és 
imprescindible. Coneixem les dificultats de finançament que inevitablement hi ha per 
a tirar endavant un projecte tan car com és una televisió. Sense entrar en 
polèmiques sobre les vies de finançament que ha de tenir una televisió pública, 
debat per al qual ara no és ni el lloc, ni el moment, sí que volem deixar clar que ens 
sembla absolutament bé que els nostres directius facen el que puguen per a ampliar 
la cartera de clients publicitaris.  Només amb un límit, com sempre, la llei. I si 
parlem dels Notícies 9  amb un altre: el valor suprem de la informació davant de 
la publicitat. No pot ser al contrari.

No es pot hipotecar la credibilitat, la imatge i el prestigi dels nostres informatius per 
la publicitat. I això s ’està fent.

Abans de continuar és convenient saber que hi ha una directiva europea" 
(89/552/CEE) que assenyala en el seu article 10.1 que  "la publicitat haurà de 
diferenciar-se de la resta del programa gràcies a mitjans òptics o acústics"  i, 
més avant en l ’article 11.1 afegeix que  "la publicitat podrà inserir-se en els 
programes sempre que no en perjudique la integritat, ni el valor" . L’article 11.4 , 
referint-se entre altres als programes informatius, estipula que "quan la publicitat 
interrompa un programa hauran de passar com a mínim vint minuts entre cada 
interrupció successiva" . També prohibeix, en l ’article 17.3, el patrocini dels 
informatius: "No es podran patrocinar telediaris, ni emissions d ’actualitat 
política".

A la vista d ’aquesta legislació es veurà que la nostra preocupació per separar 
informació i publicitat no es fruit de l ’excentricitat, ni de les ganes de molestar, sinó 
de la generalitzada prevenció que els missatges publicitaris acaben engolint-se els 
missatges informatius, i impossibiliten l ’espectador de diferenciar el que és publicitat 
del que no ho és i, en fi, desnaturalitzen absolutament el dret a informar i a estar 
informat.

Els Notícies 9  incompleixen moltes voltes bona part dels preceptes abans esmentats.

En la pàgina següent oferim una mostra de com venen de carregats de publicitat els 
nostres noticiaris. Hem escollit un dia qualsevol, l ’objectiu és mostrar la forta, 
nosaltres creiem que il.legal, presència de publicitat en els "Notícies 9".

El recent 2 de juny de 1997, les dos edicions, és la data que hem triat com a 
referència. Aquesta és la radiografia:

NOTÍCIES 9 1a EDICIÓ
�����������������������������������
�����������������������������������
����
����

���
���Minut 0
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����
����

���
���Inici�����������������������������������

�����������������������������������
����
����

���
���18'09

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����
����

���
���Tall publicitari . Durada 5'52"�����������������������������������

�����������������������������������

�����������������������������������

����
����
����

���
���
���

28'32

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

���
���
���

Careta entrada publicitat . Patrocinador: Conselleria d'Agricultura. Espai 
agrari. Durada 6".��������������������������������������� �������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ���

Página 39



Primer Informe sobre Canal Nou

�����������������������������������

����
����
����

���
���
���35'52 �������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

���
���
���Sobreimpressió publicitat . Patrocinador. Durada 6".�����������������������������������

�����������������������������������
����
����

���
���37'10
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����
����

���
���Careta eixida publicitat . Patrocini. Espai agrari. Durada 6".�����������������������������������

�����������������������������������
����
����

���
���39'28

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����
����

���
���Tall publicitari . Duarada 6'01".�����������������������������������

�����������������������������������

�����������������������������������

����
����
����

���
���
���

1'19'42

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

���
���
���

Careta entrada publicitat . Patrocinador: Marca de cervesa. Espai L ’Oratge. 
Durada 6".�����������������������������������

�����������������������������������
����
����

���
���1'27'50
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����
����

���
���Sobreimpressió publicitat . Patrocinador. Durada 10".�����������������������������������

�����������������������������������

����
����
����

���
���
���1'28'09

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

���
���
���Careta eixida publicitat . Patrocini. Espai oratge. Durada 6".�����������������������������������

�����������������������������������

����
����
����

���
���
���

1'30'01
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

����
����
����

���
���
���

Sobreimpressió publicitat  marques que aporten vestuari dels presentadors. 
Durada 5"�����������������������������������

�����������������������������������
����
����

���
���

1'30'06

�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
����
����

���
���

Final.

NOTÍCIES 9 2a EDICIÓ
�������������������������������������
�������������������������������������
�������������������������������������
����
����

�
�Minut 0

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��
��

�����
�����Inici�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�

15'12
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

��
��
��

�����
�����
�����

Careta entrada publicitat . Patrocinador: Marca de fertilitzant. Espai agrari. 
Durada 6"�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�15'26

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

��
��
��

�����
�����
�����Sobreimpressió publicitat . Patrocinador. Durada 7".�������������������������������������

�������������������������������������
����
����

�
�16'20
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��
��

�����
�����Careta eixida publicitat . Patrocini. Espai agrari. Durada 6".�������������������������������������

�������������������������������������
�������������������������������������

����
����
����

�
�
�16'27

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

��
��
��

�����
�����
�����Careta entrada publicitat . Patrocinador: Marca de fartons. Espai esportiu. Durada 

6".�������������������������������������
�������������������������������������
����
����

�
�16'05
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��
��

�����
�����Sobreimpressió publicitat . Patrocinador. Durada 6".�������������������������������������

�������������������������������������
����
����

�
�21'03
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��
��

�����
�����Careta eixida publicitat . Patrocinador. Espai esportiu. Durada 6".�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����
����

�
�
�
�

21'43

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

��
��
��
��

�����
�����
�����
�����

Careta entrada publicitat . Patrocinador: Entitat bancària. Espai L ’Oratge. Durada 
6".�������������������������������������

�������������������������������������
����
����

�
�23'15
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��
��

�����
�����Sobreimpressió publicitat . Parocinador. Durada 7".�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�23'30

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

��
��
��

�����
�����
�����Careta eixida publicitat . Patrocinador. Espai L ’Oratge. Durada 6".�������������������������������������

�������������������������������������

����
����
����

�
�
�

24'22
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������

��
��
��

�����
�����
�����

Sobreimpressió publicitat  marques que aporten el vestuari dels presentadors. 
Durada 6".�������������������������������������

�������������������������������������
����
����

�
�24'30

�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
�����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������
��
��

�����
�����Final.

Atesa la legislació i la realitat dels nostres informatius és clar que s ’incompleix les 
normes.

Aquest Comité de Redacció va denunciar ja en la primera reunió que va tenir amb el 
cap d ’Informatius, Pau Pérez Rico, aquest ús irregular de la publicitat. Considerem 
important, però menys tenint en compte on han arribat totes les televisions en la 
inclusió d ’anuncis, els talls pubicitaris que no respecten els 20 minuts de marge però 
ens sembla un escàndol el que estem fent amb les sobreimpressions.

Des de la primera sobreimpressió, la del vestuari dels presentadors al final de 
l’informatiu, nosaltres vam fer la denúncia. Lluny de fer-nos cas, s ’ha augmentat. 
Ara ja hi ha quatre sobreimpressions ens els nostres informatius.  No importa 
com afecta això la nostra imatge, no importa que fins i tot puguen coincidir 
sobreimpressions que tinguen per suport notícies referides al mateix camp de 
producció de l ’anunciant. Cal saber que el microespai dedicat a la informació agrària 
del Notícies 9  2a edició es va crear perquè hi havia un patrocinador disposat a 
pagar-lo, si no, no existiria. Per tant la informació no és el que importa.

Página 40



Primer Informe sobre Canal Nou

Pau Pérez Rico, cap d ’Informatius, ens ha reconegut en diferents ocasions que ell 
està en contra de les esmentades sobreimpressions, que és cosa del director de la 
cadena, Jesús Sánchez Carrascosa.

Cap altra televisió espanyola, ni pública ni privada, no accepta aquest tipus de 
publicitat . Aquest Comité de Redacció considera que ser pioners en aquest tema 
degrada els nostres informatius i tots aquells que els elaborem.

10. L ’ESTATUT DE REDACCIÓ USAT COM A PROPAGANDA

Quan al final de l ’estiu de l ’any 96 vam presentar l ’Estatut de Redacció, en un acte 
solemne davant els mitjans de comunicació, els que estàvem a la taula érem el 
director general, José Vicente Villaescusa; el cap d ’Informatius, Pau Pérez Rico, i 
dos representants dels treballadors.

Tots coincidírem a dir que era un orgull per a RTVV ser el primer mitjà de 
comunicació públic de tot l ’Estat que disposava d ’Estatut de Redacció.

El director general, i també el cap d ’Informatius, van destacar que l ’aprovació del text 
demostrava que els directius de la casa estaven del tot compromesos amb el 
respecte a la llibertat d ’expressió i al treball dels professionals.  Ara veiem que tot 
allò no era cert.

També des de l ’actual Govern de la Generalitat i des del partit majoritari a les Corts 
Valencianes hem sentit parlar de l ’Estatut de Redacció de RTVV com la prova de la 
no manipulació dels nostres informatius. Li hem sentit dir això moltes vegades al 
mateix president Zaplana  i al dirigent del PP, Serafín Castellano , entre d ’altres. 
Als dos els diem que no és cert.

Tot el que han pogut llegir en capítols precedents demostra que l’Estatut de 
Redacció de RTVV és només un text molt bonic que, en la pràctica, no es 
compleix en absolut. La nostra conclusió és que tant els directius de la casa com el 
mateix PP i el govern d ’Eduardo Zaplana només el volien com un gest buit de 
contingut. Estem convençuts que l ’aprovació de l ’Estatut era, per a ells, un acte de 
propaganda  i que mai no s ’havien plantejat la possibilitat de complir-lo.

Per si tot el que hem explicat fins ara no fóra suficient, cal saber que, tot i que el text 
de l ’Estatut indica que la convocatòria de reunions mensuals entre el Comité i el cap 
d’Informatius és responsabilitat del segon, la primera de les reunions es va fer 
perquè nosaltres la vam demanar explícitament, cosa que hem hagut de fer en 
més ocasions.

Tampoc les notificacions prèvies dels nomenaments, obligatòries segons el text, no 
s’estan complint. Els càrrecs designats per la Direcció d ’Informatius han exercit i 
exerceixen sense haver passat la preceptiva consulta a la Redacció . Aquest 
incompliment s ’ha produït en, almenys, quatre ocasions i ara, una volta més, s ’està 
donant.

Set mesos després de l ’aprovació de l ’Estatut de Redacció, el Comité no diposa 
encara ni d ’un mínim despatx, ni d ’un ordinador, ni d ’una televisió, ni d ’un 
magnetoscopi, ni d ’un calaix, ni d ’una taula, ni de res per a poder fer la seua 
faena.  També hem sol·licitat un parell d ’hores lliures a la setmana per a poder 

Página 41



Primer Informe sobre Canal Nou

dedicar-nos al Comité i no se ’ns ha contestat. No hem aconseguit ni que es penge a 
la Redacció un suro on nosaltres puguem enganxar les nostres comunicacions o 
notes. El suro existeix, està des de febrer en terra al despatx de Pau Pérez Rico, 
però allà continua.

La falta de respecte dels nostres directius a l ’Estatut és molt gran però el millor 
exponent el trobem si ens referim a  l’actitut del  director de TVV, Jesús Sánchez 
Carrascosa, que encara no s ’ha dignat a rebre ’ns,  tot i que nosaltres li hem 
demanat repetidament una entrevista. No tan sols això, sinó que en una ocasió, una 
comunicació nostra en què li notificàvem el resultat d ’una consulta sobre 
nomenament de càrrecs, ens la va tornar, i va dir que no la donava per rebuda. Poc 
després, anònimament i per mitjà de dues secretàries, va repartir en la Redacció la 
pàgina d ’un llibre en què l ’autor criticava el periodisme assembleari i defensava 
l’autoritat i el poder del director. Encara que semble mentida, ho va fer anònimament.

I, clar, aquesta actitud del director amb relació a l ’Estatut i a la Redacció té 
prolongació en els càrrecs immediatament inferiors. Així podem veure com el cap 
d’Informatius, després d ’una acció del Comité que li desagrada, reuneix la Redacció 
per a criticar el Comité i demanar iniciatives contra ell; o com un directiu recomana a 
un treballador contractat temporalment que no vaja a una protesta sindical; o com 
diferents redactors, habitualment crítics, són traslladats sense discussió possible a 
seccions on tot el món sap que no volen estar; o com a alguns companys no se ’ls 
dóna faena dia rere dia; o com els viatges s ’assignen arbitràriament sense tenir en 
compte l ’especialització dels membres de la Redacció; o com es reuneix els nous 
contractats i se ’ls recomana que no prenguen com a model molts del treballadors del 
Departament perquè estan funcionaritzats ; o com desapareixen les reunions de 
Redacció que era l ’únic moment en què es feia una posada en comú de l ’informatiu 
que anava a elaborar-se … Tot una manera de fer que, evidentment, no té res a 
veure ni amb la lletra ni amb l ’esperit de l ’Estatut de Redacció .

Dissortadament, a la Redacció de Canal 9 no li ve de nou tot el que està passant. Ja 
amb anteriors equips directius havíem viscut circumstàncies que atemptaven contra 
la nostra llibertat d ’expressió i, per tant, contra el dret dels ciutadans a rebre una 
informació lliure i veraç però, de veritat, el que succeeix ara supera no només els 
límits coneguts sinó, fins i tot, els que es puguen imaginar.  És frustrant veure 
com un departament que tenia moltes coses a solucionar, objectives possibilitats de 
millora, empitjora dia a dia, perd crèdit per moments i tot perquè està en mans d ’uns 
directius que fan deixament de la seua responsabilitat davant un director que 
sembla tenir per divisa l ’incompliment de la llei. Que tot això passe quan 
disposem d ’un Estatut de Redacció és un paradoxa que encara fa més dura la 
realitat. Però no caurem en el desànim perquè estem segurs que "només el que és 
ètic és útil". Tenir Estatut i que no es complisca és trist però ho seria encara més 
tenir-ne i renunciar a ell.

Burjassot, 30 de juny de 1997

EL COMITÉ DE REDACCIÓ DE CANAL 9 TVV

Ricardo Macián Josep Ll. Fitó Julià Álvaro

Luis Lizarán Anna Domènech

Página 42


